Kanal 4 - Channel 4

fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Kanal 4
Channel 4 logo 2015.svg
Land Storbritannia
Kringkastingsområde
Hovedkvarter 124 Horseferry Road , London, England, UK
National HQ, Majestic Cinema, Leeds , England, UK
Programmering
Språk Engelsk
Bildeformat 1080i HDTV
(nedskalert til 16: 9576i for SDTV- feed)
Timeshift- tjeneste Kanal 4 +1
Eie
Eieren Channel Four Television Corporation
Søsterkanaler
Historie
Lanserte 2. november 1982 ; 38 år siden  ( 1982-11-02 )
Lenker
Nettsted www.channel4.com
Tilgjengelighet
Jordbasert
Freeview
  • Kanal 4 (SD)
  • Kanal 7 (Wales)
  • Kanal 15 (+1)
  • Kanal 104 (HD)
Kabel
Virgin Media (Storbritannia)
  • Kanal 104 (HD i London, SD i resten av Eng, Scot & NI)
  • Kanal 108 (SD, Wales)
  • Kanal 141 (HD unntatt London)
  • Kanal 142 (+1)
Virgin Media (Irland)
  • Kanal 111 (SD)
  • Kanal 142 (HD)
  • Kanal 161 (+1)
UPC Sveits Kanal 210 (HD)
WightFibre Kanal 4
Satellitt
Freesat
  • Kanal 104 (SD)
  • Kanal 106 (Wales)
  • Kanal 121 (+1)
  • Kanal 974 (SD, London)
Sky (UK)
  • Kanal 104 (SD / HD i London, SD i resten av Eng, Scot & NI)
  • Kanal 108 (SD: Wales)
  • Kanal 138 (HD) (unntatt London)
  • Kanal 204 (+1; ch 208 i Wales)
  • Channel 804 (SD) (London)
Sky (Irland)
  • Kanal 135
  • Kanal 235 (+1)
Astra 2E
  • 10714 H 22000 5/6
  • 10936 V 22000 5/6 (+1)
Astra 2G 11126 V 22000 5/6 (HD)
Eutelsat 10A (BFBS) 8009
NSS 12 (BFBS) 8109
IPTV
Swisscom TV (Sveits)
Kanal vilkårlig
Eir Vision
  • Kanal 204 (SD)
  • Kanal 205 (+1)
Streaming media
Alle 4 Se live
TVPlayer Se live (kun Storbritannia)
Sky Go
Se live  (kun Storbritannia og Irland)
Virgin TV hvor som helst

Channel 4 er et britisk gratis- TV-nettverk med oppgave å produsere "høy kvalitet og særegen programmering". Hovedkvarteret er i London , et nasjonalt hovedkontor i Leeds og kreative knutepunkter i Glasgow og Bristol .

Kanalen ble etablert for å gi en fjerde TV til Storbritannia i tillegg til lisensen virkemiddel- BBC One og BBC Two , og singelen kommersielle kringkastingsnettverk ITV . Det begynte overføring 2. november 1982, dagen etter walisisk kringkasteren S4C lansering. Selv om det i stor grad er kommersielt egenfinansiert, er det til slutt offentlig eid; opprinnelig et datterselskap av Independent Broadcasting Authority (IBA), er stasjonen nå eid og drevet av Channel Four Television Corporation , et offentlig selskap ved Institutt for digital, kultur, media og sport , som ble etablert i 1990 og kom i drift i 1993. I 2010 utvidet Channel 4 tjenesten til Wales og ble en TV-kanal i hele Storbritannia.

Historie

Oppfatning

Før kanal 4 og S4C hadde Storbritannia tre bakkenett-tjenester: BBC1 , BBC2 og ITV . Den kringkastingsloven 1980 startet prosessen med å legge en fjerde; Kanal 4 ble formelt opprettet, sammen med sin walisiske kollega , av en lov fra parlamentet i 1982. Etter noen måneders prøvesendinger begynte den planlagte sendinger 2. november 1982.

Forestillingen om en ny kommersiell kringkaster i Storbritannia hadde eksistert siden oppstarten av ITV i 1954 og den påfølgende lanseringen i 1955; ideen om en "ITV2" var lenge forventet og presset på. Faktisk hadde TV-apparater som ble solgt i løpet av 1970- og begynnelsen av 1980-tallet, en ekstra innstillingsknapp merket "ITV / IBA 2". Gjennom ITVs historie og inntil Channel 4 endelig ble en realitet, eksisterte det en flerårig dialog mellom GPO , regjeringen , ITV-selskapene og andre interesserte parter om formen for en slik utvidelse av kommersiell kringkasting. Mest sannsynlig hadde politikken størst innvirkning på å føre til en forsinkelse på nesten tre tiår før den andre kommersielle kanalen ble en realitet.

En klar fordel med "sen ankomst" av kanalen var at frekvensallokeringene til hver sender allerede var arrangert på begynnelsen av 1960-tallet, da lanseringen av en ITV2 var veldig forventet. Dette førte til veldig god dekning over det meste av landet og få problemer med interferens med andre britiske baserte sendinger; en sterk kontrast til problemene knyttet til Channel 5s lansering nesten 15 år senere. "ITV2" skal ikke forveksles med ITVs digitale TV-kanal som ble lansert i 1998.

Wales

På det tidspunktet den fjerde tjenesten ble vurdert, lobbet en bevegelse i Wales for å opprette dedikert tjeneste som skulle lufte walisiske programmer, og deretter bare sørget for i "utenfor topp" -tider på BBC Wales og HTV . Kampanjen ble tatt så alvorlig av Gwynfor Evans , tidligere president for Plaid Cymru , at han truet regjeringen med sultestreik hvis det ikke var for å respektere planene.

Resultatet var at Channel 4 sett av resten av Storbritannia ville bli erstattet i Wales av Sianel Pedwar Cymru (S4C) ("Channel Four Wales"). Drevet av en spesielt opprettet myndighet , vil S4C sende programmer på walisisk laget av HTV, BBC og uavhengige selskaper. Opprinnelig begrenset frekvensplass betydde at Channel 4 ikke kunne sendes ved siden av S4C, selv om noen Channel 4-programmer ville bli sendt på mindre populære tider på den walisiske varianten; denne praksisen fortsatte til stengningen av S4Cs analoge sendinger i 2010, da ble S4C en helt walisisk kanal. Med denne konverteringen av Wenvoe-sendergruppen i Wales til digital bakkesending 31. mars 2010, ble Channel 4 for første gang en TV-kanal i hele Storbritannia.

Siden den gang har transport på digital kabel , satellitt og digital bakkenett introdusert Channel 4 til walisiske hjem hvor den nå er allment tilgjengelig.

Lansering og IBA-kontroll

Den første stemmen som ble hørt på Channel 4s åpningsdag tirsdag 2. november 1982, var den til kontinuitetsannonsøren Paul Coia som sa:

God ettermiddag. Det er en glede å kunne si til deg, velkommen til Channel Four.

Etter kunngjøringen gikk kanalen inn i en montasje av klipp fra programmene satt til stasjonens signaturmelodi, "Fourscore", skrevet av David Dundas , som ville danne grunnlaget for stasjonens klynger i det første tiåret. Det første programmet som ble vist på kanalen var teatime-showet Countdown , klokka 16.45 produsert av Yorkshire Television . Den første personen som ble sett på Channel 4 var Richard Whiteley med Ted Moult som den andre. Den første kvinnen på kanalen, i motsetning til populær tro, var ikke Whiteleys Countdown -medvert Carol Vorderman, men en leksikograf som bare har blitt identifisert som Mary. Whiteley åpnet showet med ordene:

Når nedtellingen til en helt ny kanal avsluttes, begynner en helt ny nedtelling.

På den første dagen sendte Channel 4 også såpeserie Brookside , som ofte kjørte historier som ble ansett å være kontroversielle; dette gikk frem til 2003.

Ved lanseringen forpliktet Channel 4 seg til å tilby et alternativ til de eksisterende kanalene, en agenda som delvis ble satt opp av sitt ansvarsområde som krevde levering av programmering til minoritetsgrupper.

I takt med sitt ansvarsområde ble kanalen godt mottatt både av minoritetsgrupper og kunst- og kulturverdenene i denne perioden, spesielt under den grunnleggende administrerende direktøren Jeremy Isaacs , der kanalen fikk rykte for programmer for samtidskunsten. Channel 4 var medbestilling av Robert Ashleys banebrytende fjernsynsopera Perfect Lives , som den hadde premiere over flere episoder i 1984. Kanalen mottok ofte ikke massepublikum i mye av denne perioden, som man kunne forvente for en stasjon med fokus. på minoritetsinteresser.

Channel 4 startet også finansieringen av uavhengige filmer, som Merchant Ivory docudrama The Courtesans of Bombay , i løpet av denne tiden.

I 1992 møtte Channel 4 også sin første ærekrenkelsessak av Jani Allan , en sørafrikansk journalist, som protesterte mot hennes representasjon i Nick Broomfields dokumentar The Leader, His Driver and the Driver's Wife .

I september 1993 sendte kanalen den direkte til TV- dokumentarfilmen Beyond Citizen Kane , der den viste den dominerende posisjonen til Rede Globo TV-nettverk, og diskuterte dens innflytelse, makt og politiske forbindelser i Brasil.

Channel Four Television Corporation

Channel 4 hovedkvarter, 124 Horseferry Road , London
I 2020 åpnet Channel 4 et nytt nasjonalt hovedkvarter i den ombygde Majestic-bygningen City Square , Leeds .

Etter at kontrollen over stasjonen gikk fra Channel Four Television Company til Channel Four Television Corporation i 1993, skjedde et skifte i kringkastingsstil. I stedet for å sikte mot utkanten av samfunnet, begynte det å fokusere på kantene av det vanlige, og sentrum av selve massemarkedet. Det begynte å vise mange amerikanske programmer i topp visningstid, langt mer enn det tidligere hadde gjort. Det ga slike show som Friends og ER deres britiske premiere.

På begynnelsen av 2000-tallet begynte Channel 4 å sende virkelighetsformater som Big Brother og fikk rettighetene til å kringkaste sportsbegivenheter som cricket og hesteveddeløp . Denne nye retningen økte rangeringer og inntekter.

I tillegg lanserte selskapet en rekke nye TV-kanaler gjennom sin nye 4Ventures offshoot, inkludert Film4 , At the Races , E4 og More4 .

Delvis i reaksjon på sin nye "populistiske" retning, rettet Communications Act 2003 kanalen for å demonstrere innovasjon, eksperimentering og kreativitet, appellerer til smak og interesser i et kulturelt mangfoldig samfunn, og å inkludere programmer av pedagogisk karakter som viser et særegent karakter.

31. desember 2004 lanserte Channel 4 et nytt utseende og nye identer der logoen er forkledd som forskjellige gjenstander, og de 4 kan sees i en vinkel.

Under ledelse av Freeview- grunnlegger Andy Duncan , så 2005 en retningsendring for Channel 4s digitale kanaler. Kanal 4 gjorde E4 free-to-air digital bakkenett og lanserte en ny free-to-air digital kanal kalt More4. I oktober hadde Channel 4 sluttet seg til Freeview-konsortiet. I juli 2006 hadde Film4 også blitt gratis og startet kringkasting på digital bakkenett.

I løpet av radiosendingene kjøpte Channel 4 i 2005 51% av aksjene i den nå nedlagte Oneword- radiostasjonen med UBC Media som holdt på de resterende aksjene. Nye programmer som det ukentlige, halvtimes nyhetsprogrammet The Morning Report var blant noe av det nye innholdet Channel 4 ga stasjonen, med navnet 4Radio ble brukt. Fra begynnelsen av 2009 forble imidlertid Channel 4s fremtidige engasjement i radio usikker.

2. november 2007 feiret stasjonen 25-årsdag. Den viste den første episoden av Countdown , en jubileums Countdown- spesial, samt en spesialutgave av The Big Fat Quiz og brukte den originale flerfargede 1982–1996 blokkerer logoen på presentasjon og identer ved hjelp av Fourscore-jingelen gjennom dagen.

I november 2009 lanserte Channel 4 en uke med 3D-TV , og sendte utvalgte programmer hver natt ved hjelp av stereoskopisk ColorCode 3D- teknologi. De medfølgende 3D-brillene ble distribuert gjennom Sainsburys supermarkeder.

29. september 2015 fornyet Channel 4 presentasjonen for femte gang; den nye merkevaren bagatelliserte "4" -logoen fra mest bruk i luften, til fordel for å bruke formene fra logoen i forskjellige former. Fire nye identer ble filmet av Jonathan Glazer , som inneholdt figurene i ulike scener fra den virkelige verden som skildret "oppdagelsen" og "opprinnelsen" til figurene. Den fulle logoen ble fremdeles av og til brukt, men først og fremst for off-air markedsføring. Channel 4 bestilte også to nye bedriftssnitt, "Chadwick" og "Horseferry" (en variant av Chadwick med de nevnte figurene innlemmet i brevformene), for bruk på tvers av reklamemateriale og on-air.

31. oktober 2017 introduserte Channel 4 en ny serie med identer som fortsatte temaet, og denne gangen skildret logoformene som å ha dannet en antropomorf "gigantisk" karakter.

Nylig historie

Før den digitale overgangen vekket Channel 4 bekymringer over hvordan den kan finansiere sine forpliktelser til offentlig tjeneste etterpå. Det ble kunngjort i april 2006 at Channel 4s digitale overgangskostnader ville bli betalt av lisensgebyrinntektene.

28. mars 2007 kunngjorde Channel 4 planer om å lansere en musikkanal "4Music" som et joint venture med det britiske medieselskapet EMAP , som vil inkludere transport på Freeview- plattformen. 15. august 2008 ble 4Music lansert over hele Storbritannia. Channel 4 kunngjorde interesse for å lansere en HD-versjon av Film4 på Freeview, sammenfallende med lanseringen av Channel 4 HD. Den fjerde HD-sporet ble imidlertid gitt til Channel 5 i stedet. Channel 4 har siden kjøpt en 50% eierandel i EMAPs TV-virksomhet for en rapportert £ 28 millioner.

Kanal 4 ble vurdert for privatisering av regjeringene til Margaret Thatcher , John Major og Tony Blair . Fra og med 2016 ble fremtiden for kanalen sett på igjen av regjeringen, med analytikere som antydet flere alternativer for kanalens fremtid.

I juni 2017 ble det kunngjort at Alex Mahon ville være neste administrerende direktør, og ville ta over etter David Abraham , som sluttet i november 2017.

Offentlig tjenesteoppgave

Kanal 4 ble etablert med, og har fortsatt, en oppgave for forpliktelser for offentlig tjeneste som den må oppfylle. Oppdraget endres med jevne mellomrom, som diktert av ulike kringkastings- og kommunikasjonshandlinger, og er regulert av de forskjellige myndighetene som Channel 4 har vært ansvarlig for; opprinnelig IBA, deretter ITC og nå Ofcom .

Innledningen til oppdraget i henhold til kommunikasjonsloven 2003 sier at:

"Public service-oppgaven for Channel 4 er å tilby et bredt spekter av høykvalitets og mangfoldig programmering, spesielt:

  • demonstrerer innovasjon, eksperiment og kreativitet i form og innhold av programmer;
  • appellerer til smak og interesser i et kulturelt mangfoldig samfunn;
  • gir et betydelig bidrag til å dekke behovet for at lisensierte offentlige tjenestekanaler inkluderer programmer av pedagogisk karakter og andre programmer av pedagogisk verdi; og
  • utviser særpreg. "

Oppdraget innebærer også en forpliktelse til å tilby programmering for skoler, og en betydelig mengde programmering produsert utenfor Stor-London .

Vogn

Kanal 4 ble fra begynnelsen båret på analog jordbasert, som praktisk talt var det eneste middelet for fjernsynssending i Storbritannia på den tiden. Den fortsatte å bli sendt på disse måtene til overgangen til digital bakkenett i Storbritannia var fullført. Siden 1998 har den vært allment tilgjengelig på digital bakkenett, og Sky- plattformen (opprinnelig kryptert, men kryptering ble droppet 14. april 2008 og er nå gratis og tilgjengelig på Freesat- plattformen), i tillegg til å ha vært tilgjengelig fra forskjellige tider innen ulike områder, på analoge og digitale kabelnettverk.

På grunn av sin spesielle status som allmennkringkaster med et spesifikt mandat, får den gratis transport på bakken, i motsetning til andre kringkastere som ITV.

Kanal 4 er tilgjengelig utenfor Storbritannia, hvor den er allment tilgjengelig i Irland , Nederland , Belgia og Sveits . Kanalen er registrert for sending i EU / EØS gjennom Luxembourg Broadcasting Regulator (ALIA).

Siden 2019 har det blitt tilbudt av British Forces Broadcasting Service (BFBS) til medlemmer av HM Forces og deres familier over hele verden, BFBS Extra har tidligere gjennomført et utvalg av Channel 4-programmer.

Nettstedet Channel 4 lar internettbrukere i Storbritannia se Channel 4 live på Internett. Tidligere ble noen programmer (for det meste internasjonal import) ikke vist. Channel 4 er også levert av Virgin Mobile 's DAB mobil-TV-tjenesten som har de samme restriksjoner som internett live stream hadde. Kanal 4 bæres også av Internett-TV-tjenesten TVCatchup og ble tidligere båret av Zattoo til operatøren fjernet kanalen fra plattformen.

Kanal 4 gjør også noe av programmeringen tilgjengelig "on demand" via kabel og Internett gjennom All 4 .

Finansiering

I løpet av stasjonens formative år kom finansiering fra ITV-selskapene mot deres rett til å selge annonser i sin region på den fjerde kanalen.

I dag betaler det seg selv på omtrent samme måte som de fleste privatdrevne kommersielle stasjoner, dvs. gjennom salg av on-air reklame, program sponsing og salg av programinnhold og merchandising rettigheter det eier, for eksempel utenlandske salg og videosalg . Fra og med 2012 var de totale inntektene £ 925 millioner, med 91% fra salg av reklame. Det har også muligheten til å subsidiere hovednettverket gjennom fortjeneste som oppnås på selskapets andre bestrebelser, som tidligere har inkludert abonnementsavgifter fra stasjoner som E4 og Film4 (nå ikke lenger abonnementstjenester) og dets "video-on-demand". "salg. I praksis er disse andre aktivitetene imidlertid tapsgivende og subsidieres av hovednettverket. I følge Channel 4s sist publiserte regnskap for 2005 var omfanget av dette kryssubsidiet rundt 30 millioner pund.

Endringen i finansiering oppstod under Broadcasting Act 1990 da det nye selskapet fikk muligheten til å finansiere seg selv. Opprinnelig etterlot denne ordningen en "sikkerhetsnett" garantert minimumsinntekt hvis inntektene skulle falle for lave, finansiert av store forsikringsbetalinger til ITV-selskapene. Et slikt tilskudd ble imidlertid aldri krevd, og disse premiene ble avviklet av regjeringen i 1998. Etter at forbindelsen med ITV ble kuttet, endte også krysskampanjen som hadde eksistert mellom ITV og Channel 4.

I 2007, på grunn av alvorlige finansieringsvansker, søkte kanalen regjeringshjelp og ble innvilget en betaling på £ 14 millioner over en periode på seks år. Pengene skulle ha kommet fra fjernsynslisensavgiften, og ville ha vært første gang pengene fra lisensavgiften ble gitt til andre kringkastere enn BBC. Planen ble imidlertid skrotet av statssekretæren for kultur, media og sport , Andy Burnham , i forkant av "bredere avgjørelser om den fremtidige rammen for allmennkringkasting". Kringkastingsregulatoren Ofcom ga ut sin anmeldelse i januar 2009 der den foreslo at Channel 4 helst ville bli finansiert av "partnerskap, joint ventures eller fusjoner".

Programmering

Channel 4 er en "publisher-Broadcaster", noe som betyr at den bestiller eller "kjøper" all sin programmering fra selskaper uavhengig av seg selv. Det var den første kringkasteren i Storbritannia som gjorde det i en hvilken som helst betydelig skala; slik igangsetting er en bestemmelse som er inkludert i lisensen for kringkasting. Dette hadde konsekvenser av å starte en industri av produksjonsbedrifter som ikke trengte å stole på å eie en ITV-lisens for å se programmene sine, men siden Channel 4 har ekstern igangsetting blitt vanlig praksis på de mange stasjonene som har blitt lansert siden også som på BBC og i ITV (der det er innført en kvote på minst 25% av total produksjon siden Broadcasting Act 1990 trådte i kraft). Selv om det var den første britiske kringkasteren som bestilte alle programmene sine fra tredjeparter, var Channel 4 den siste jordbaserte kringkasteren som outsourcet sine overførings- og playout-operasjoner (til Red Bee Media ), etter 25 år internt.

Kravet om å skaffe alt innhold eksternt er angitt i lisensen. I tillegg begynte Channel 4 også en trend med å eie copyright og distribusjonsrettigheter til programmene den sendte, på en måte som ligner på de store Hollywood-studioenes eierskap til TV-programmer som de ikke direkte produserte. Dermed, selv om Channel 4 ikke produserer programmer, blir mange sett på som tilhører den.

Det ble etablert med en bestemt intensjon om å tilby programmering til grupper av minoritetsinteresser, ikke ivaretatt av konkurrentene, som på det tidspunktet bare var BBC og ITV .

Kanal 4 var også banebrytende for begrepet 'strandet programmering', der årstider med programmer som fulgte et felles tema, ble sendt og promotert sammen. Noen vil være veldig spesifikke, og løpe i en bestemt periode; den 4 masjon sesongen, for eksempel, viste nyskapende animasjon. Andre, mindre spesifikke tråder ble (og fremdeles drives) regelmessig, for eksempel T4 , en del av programmeringen rettet mot tenåringer, på helgemorgener (og hverdager i skole- / høgskoleferien); Friday Night Comedy , et spilleautomat der kanalen ville være banebrytende for sin stil med komedieoppdrag, 4Music (nå en egen kanal) og 4Later , en eklektisk samling av offbeat-programmer som ble sendt tidlig om morgenen.

I sine tidligere år ville visse risqué kunsthusfilmer (kalt av mange av Channel 4s kritikere som pornografiske) bli vist med en rød trekant digital skjermgrafikk øverst til høyre på skjermen. Andre filmer ble kringkastet under banneret Film on Four , før merket FilmFour ble lansert på slutten av 1990-tallet.

Mest sett program

Følgende er en liste over de 10 mest sette showene på Channel 4 siden lanseringen, basert på Live +28-data levert av BARB , og arkivdata publisert av Channel 4.

Rang Program eller film Seere (millioner) Dato
1 En kvinne av stoffet 13.85 4. januar 1985
2 Storebror 13,74 27. juli 2001
3 En kvinne av stoffet 13.20 3. januar 1985
4 Fire bryllup og en begravelse 12.40 15. november 1995
5 En kvinne av stoffet 11.55 2. januar 1985
6 The Great British Bake Off 11.21 22. september 2020
7 Gregory's Girl 10.75 8. januar 1985
8 The Great British Bake Off 10.54 30. oktober 2018
9 The Great British Bake Off 10.13 31. oktober 2017
10 The Great British Bake Off 10.03 27. august 2019

Barnesegment

  • Take 5 (Channel 4) (1992–1996)

Komedie

I løpet av stasjonens tidlige dager, visninger av innovative korte engangs komedie filmer produsert av en roterende line-up av alternative komikere gikk under tittelen The Comic Strip Presents . Tube og Saturday Live / Friday Night Live lanserte også karrieren til en rekke komikere og forfattere. Kanal 4 sendte en rekke populære amerikanske importvarer, inkludert Roseanne , Friends , Sex and the City , South Park og Will & Grace . Andre viktige amerikanske anskaffelser inkluderer The Simpsons , som det ble rapportert om at stasjonen hadde betalt £ 700 000 per episode for bakkenettene.

I april 2010 ble Channel 4 den første britiske kringkasteren som tilpasser den amerikanske komedieinstitusjonen for steking til britisk TV, med A Comedy Roast .

I 2010 organiserte Channel 4 Channel 4s Comedy Gala , et komedie- fordeleshow til fordel for Great Ormond Street Children's Hospital . Med over 25 komikere som ble vist, regnet den det som "det største live stand up showet i Storbritannias historie". Filmet direkte 30. mars foran 14.000 på The O2 Arena i London, ble sendt 5. april. Dette har fortsatt til 2016.

Faktiske og aktuelle saker

Channel 4 har et sterkt rykte for historieprogrammer og virkelige dokumentarer. Det har også hevdet kontrovers, for eksempel ved å kringkaste live den første offentlige obduksjonen i Storbritannia i 170 år, utført av Gunther von Hagens i 2002, eller 2003-engangs-stuntet Derren Brown Plays Russian Roulette Live .

Nyhetstjenesten, Channel 4 News , er levert av ITN, mens den mangeårige undersøkende dokumentarserien Dispatches tiltrekker flerårig medieoppmerksomhet.

FourDocs

FourDocs er et online dokumentarside levert av Channel 4. Det lar seerne laste opp sine egne dokumentarer til nettstedet slik at andre kan se det. Den fokuserer på dokumentarer på mellom 3 og 5 minutter. Nettstedet inneholder også et arkiv med klassiske dokumentarer, intervjuer med dokumentarfilmskapere og korte pedagogiske guider til dokumentarproduksjon. Den vant en Peabody-pris i 2006. Nettstedet inneholder også en streng for dokumentarer på under 59 sekunder, kalt "Microdocs".

Skoleprogrammering

Kanal 4 er forpliktet til å gjennomføre skoleprogrammering som en del av sitt ansvarsområde og lisens.

ITV-skoler på kanal 4

Siden 1957 hadde ITV produsert programmering av skoler, som ble en forpliktelse. I 1987, fem år etter at stasjonen ble lansert, ga IBA ITV gratis befordring av disse programmene i løpet av Channel 4s da ubrukt ukedag morgentimer. Denne ordningen tillot ITV-selskapene å oppfylle sin forpliktelse til å tilby skoleprogrammering, samtidig som ITV selv kunne kringkaste vanlige programmer komplett med annonser. I løpet av de tidene skoleprogrammene ble sendt, ga Central Television det meste av kontinuiteten med play-out fra Birmingham.

Channel 4 Schools / 4Læring

Etter omstruktureringen av stasjonen i 1993, gikk ITVs forpliktelser til å levere slik programmering på Channel 4s sendetid til selve Channel 4, og den nye tjenesten ble Channel 4 Schools, med det nye selskapet som administrerte tjenesten og bestilte programmene, noen fortsatt fra ITV , andre fra uavhengige produsenter.

I mars 2008 ble 4Learning interaktive nye mediekommisjon slabovia.tv lansert. Slabplayer online mediespiller som viser TV-serier for tenåringer ble lansert 26. mai 2008.

Skoleprogrammeringen har alltid hatt elementer som skiller seg fra den normale presentasjonspakken. I 1993 presenterte Channel 4 Schools-identer kjente personer i en kategori, med lys som lyste foran en industriell setting suppleret med instrumental beroligende musikk. Dette endret seg i 1996 med sirkler som ser ut til at mange barn berører skjermen, og danner informasjonssirkler som deretter blir plukket opp av andre barn. Det siste barnet produserte kanal 4-logoen i form av tre vertikale sirkler, med en annen i midten og til venstre som inneholder Channel 4-logoen.

En presentasjon ved presentasjonen var en nedtellingssekvens med, i 1993 et ​​lysbilde med programnavnet, og deretter en utvidet sekvens som samsvarer med kanalmerken. I 1996 var dette en utvidet ident med timer i øverste venstre hjørne, og i 1999 etter adopsjonen av firkantene, inneholdt en firkant med timer langsomt vei over høyre side av skjermen med folk som lærte og hadde det gøy mens de gjorde det passerer over skjermen. Den avsluttet med Channel 4-logofeltet til høyre på skjermen og navnet 'Channel 4 Schools' ble vist. Dette ble tilpasset i 2000 da tjenestens navn ble endret til '4Learning'.

I 2001 ble dette endret til forskjellige scener fra klasserom over hele verden og forskjellige deler av skolelivet. Nedtellingen vender nå fra toppen, høyre, bunn og venstre med hvert sekund, og slutter med fire fargede firkanter, hvorav tre er justert vertikalt til venstre for Channel 4-logoen, som er inne i den fjerde boksen. Merkelappen 'Learning' er plassert rett under logoen. Den endelige nedtellingssekvensen varte mellom 2004 og 2005 og inneholdt en bakgrunnsvideo av aktuelle kontroversielle problemer, overlappet med kommende programmeringsinformasjon. videoen viser folk i stil med graffiti som overforbruk av CCTV-kameraer, revejakt, datavirus og piratvideoer, forhold, havforurensning og voldelig livsstil. Etter 2005 har ingen merkevareseksjoner blitt brukt til skoleprogrammer.

Religiøse programmer

Fra begynnelsen var ikke Channel 4 i samsvar med forventningene til konvensjonell religiøs kringkasting i Storbritannia. John Ranelagh, første idriftsetterredaktør for religion, prioriterte å utvide spekteret av religiøs programmering og mer "intellektuelle" bekymringer. Han ignorerte også den religiøse programrådgivningsstrukturen som ble innført av BBC, og senere vedtatt av ITV. Ranelaghs første store kommisjon forårsaket furore, en tredelt dokumentarserie kalt Jesus: The Evidence . Programmene, som ble sendt i løpet av påsketiden 1984, så ut til å gå inn for ideen om at evangeliene var upålitelige, Jesus kunne ha hengitt seg til hekseri, og at han kanskje ikke engang hadde eksistert. Serien utløste et offentlig skrik, og markerte et betydelig øyeblikk i forverringen i forholdet mellom Storbritannias kringkasting og religiøse institusjoner.

Film

Mange sjangere av filmskaping - som komedie, drama, dokumentar, eventyr / action, romantikk og skrekk / thriller - er representert i kanalens tidsplan. Fra lanseringen av Channel 4 og til 1998 ble filmpresentasjoner på C4 ofte sendt under banneren "Film on Four".

I mars 2005 viste Channel 4 den uklippte Lars von Trier- filmen The Idiots , som inkluderer usimulert samleie, noe som gjør den til den første britiske jordkanalen som gjør det. Kanalen hadde tidligere vist andre filmer med lignende materiale, men sensurert og med advarsler.

Siden 1. november 1998 har Channel 4 hatt en digital datakanal dedikert til visning av filmer. Denne kanalen ble lansert som en betalt abonnementskanal under navnet "FilmFour", og ble lansert i juli 2006 som en gratis kanal under det nåværende navnet " Film4 ". Film4-kanalen har et bredt spekter av filmproduksjoner, inkludert anskaffede og Film4-produserte prosjekter. Channel 4s generelle underholdningskanaler E4 og More4 viser også spillefilmer på bestemte punkter i timeplanen som en del av innholdsmiksen.

Wank Week

En sesong med TV-programmer om onani , kalt Wank Week , skulle sendes i Storbritannia av Channel 4 i mars 2007. Det første showet handlet om en Masturbate-a-thon , et offentlig mass onani-arrangement, organisert for å samle inn penger til den seksuelle helse veldedighet Marie Stopes International . En annen film ville ha fokusert på tvangsmann onanerer, og en tredje var å presentere sexpedagogen Dr Betty Dodson .

Serien kom under offentlig angrep fra senior TV-figurer, og ble trukket blant påstander om fallende redaksjonelle standarder og kontroverser om kanalens public service-kringkastingsopplysninger .

Global oppvarming

8. mars 2007 viste Channel 4 en svært kontroversiell dokumentar, The Great Global Warming Swindle . Programmet sier at global oppvarming er "en løgn" og "den største svindelen i moderne tid". Programmets nøyaktighet har vært omstridt på flere punkter, og flere kommentatorer har kritisert det for å være ensidig, og bemerker at den vanlige posisjonen om global oppvarming støttes av de vitenskapelige akademiene i de store industrilandene . Det kom 246 klager til Ofcom fra 25. april 2007, inkludert påstander om at programmet forfalsket data. Programmet har blitt kritisert av forskere og vitenskapelige organisasjoner, og ulike forskere som deltok i dokumentaren hevdet at deres synspunkter var forvrengt.

Mot naturen : Et tidligere kontroversielt Channel 4-program laget av Martin Durkin, som også var kritisk til miljøbevegelsen og ble belastet av den uavhengige fjernsynskommisjonen i Storbritannia for å gi en feilaktig fremstilling og forvrengning av intervjuobjektenes synspunkter ved selektiv redigering.

The Greenhouse Conspiracy : En tidligere Channel 4-dokumentarsending 12. august 1990, som en del av Equinox- serien, der lignende påstander ble fremsatt. Tre av personene som ble intervjuet (Lindzen, Michaels og Spencer) ble også intervjuet i The Great Global Warming Swindle .

Ahmadinejads juletale

I den alternative juletalen i 2008, en Channel 4-tradisjon siden 1993 med en annen presentatør hvert år, gjorde Irans president Mahmoud Ahmadinejad et tynt tilslørt angrep på USA ved å hevde at Kristus ville ha vært imot "mobbing, dårlig temperament og ekspansjonist krefter ".

Den sendte hevdet kontrovers og ble irettesatt av flere menneskerettighetsaktivister, politikere og religiøse personer, inkludert Peter Tatchell , Louise Ellman , Ron Prosor og Rabbi Aaron Goldstein. En talskvinne for utenriks- og samfunnsmyndighetene sa: "President Ahmadinejad har i løpet av sin periode i embetet kommet med en rekke forferdelige antisemittiske uttalelser. De britiske mediene står med rette fritt til å ta sine egne redaksjonelle valg, men denne invitasjonen vil føre til krenkelse. og glede ikke bare hjemme, men blant vennlige land i utlandet ".

Noen forsvarte imidlertid Channel 4. Stonewall- direktør Ben Summerskill uttalte: "Til tross for hans latterlige og ofte støtende synspunkter, er det en viktig måte å minne ham på at det er noen land der ytringsfriheten ikke blir undertrykt ... Hvis den tjener det formål, da vil kanal 4 ha gjort en betydelig offentlig tjeneste ". Dorothy Byrne , Channel 4s leder for nyheter og aktuelle saker, forsvarte også stasjonen og sa: "Som leder av en av de mektigste statene i Midtøsten, er president Ahmadinejads synspunkter enormt innflytelsesrike ... Når vi nærmer oss en kritisk tid i internasjonale relasjoner, tilbyr vi våre seere et innblikk i et alternativt verdensbilde ... Channel 4 har viet mer lufttid til å undersøke Iran enn noen annen kringkaster, og denne meldingen fortsetter en lang tradisjon for å tilby et annet perspektiv på verden rundt oss. " .

4Talent

4Talent er en redaksjonell gren av Channel 4s oppdragsfløy, som koordinerer Channel 4s ulike talentutviklingsordninger for film, TV, radio, nye medier og andre plattformer og gir en presentasjonsplattform for nytt talent.

Det er baser i London, Birmingham , Glasgow og Belfast , som betjener redaksjonelle knutepunkter kjent henholdsvis 4Talent National, 4Talent Central England, 4Talent Scotland og 4Talent Northern Ireland. Disse fire nettstedene inkluderer funksjoner, profiler og intervjuer i tekst-, lyd- og videoformater, delt inn i fem soner: TV, film, radio, nye medier og tillegg, som dekker andre kunstarter som teater, musikk og design. 4Talent samler også nettverk, utstillingsmuligheter og profesjonelle utviklingsmuligheter, og driver workshops, masterclasses, seminarer og utstillingsarrangementer over hele Storbritannia.

4Talent Magazine

4Talent magazine er det kreative næringsmagasinet fra 4Talent, som ble lansert i 2005 som TEN4 magazine under redaksjon av Dan Jones. 4Talent Magazine er for tiden redigert av Nick Carson. Andre ansatte inkluderer viseadredaktør Catherine Bray og produksjonsredaktør Helen Byrne. Magasinet dekker stigende og etablerte figurer av interesse i de kreative næringene, en rolle som inkluderer film, radio, TV, komedie, musikk, nye medier og design.

Emner er vanligvis UK-baserte, med bidragende redaktører basert i Nord-Irland, Skottland, London og Birmingham, men publikasjonen har vært kjent for å hente internasjonalt innhold fra Australia, Amerika, det kontinentale Europa og Midtøsten. Magasinet er ofte organisert rundt et tema for utgaven, for eksempel å gi halvparten av sidene i november 2007 til profileringsvinnere av den årlige 4Talent Awards.

Et uvanlig trekk ved magasinets studiepoeng er den like fremtredende navnet på forfattere, fotografer, designere og illustratører, i strid med standard bransjepraksis til mer fremtredende forfatterlinjer. Det er også gjenkjennelig for sine "omsluttede" omslag, som bruker front og bak som et kontinuerlig lerret - ofte produsert av gjesteartister.

Selv om 4Talent Magazine teknisk sett er en kiosktittel , er en betydelig andel av leserne abonnenter. Det startet livet som en kvartalsvis tittel på 100 sider, men har siden blitt doblet i størrelse og utgis nå to ganger hvert år.

Presentasjon

Siden lanseringen i 1982 har Channel 4 brukt den samme logoen som består av et stiliserte tall "4" som består av ni forskjellige formede blokker. Logoen ble designet av Martin Lambie-Nairn og hans partner [Colin Robinson] og var den første kanalen i Storbritannia som skildret en identitet laget av avansert datamaskingenerering (den første elektronisk genererte identiteten var på BBC2 i 1979 , men dette var to- dimensjonale). Den ble designet i forbindelse med Bo Gehring Aviation fra Los Angeles og avbildet opprinnelig "4" i rød, gul, grønn, blå og lilla. Musikken som fulgte identiteten ble kalt "Fourscore" og ble komponert av David Dundas; den ble senere gitt ut som singel sammen med en B-side, "Fourscore Two", selv om ingen av dem nådde de britiske hitlistene. I november 1992 ble "Fourscore" erstattet av ny musikk.

I 1996 bestilte Channel 4 Tomatfilms til å modernisere "4", noe som resulterte i at "Circles" -identene viste fire hvite sirkler dannet seg gjennomsiktig over forskjellige scener, med "4" -logoen avbildet i hvitt i en av kretsene.

I 1999 redesignet Spin logoen til å vises i en enkelt firkant som satt på høyre side av skjermen, mens forskjellige striper beveget seg fra venstre til høyre, og ofte lyser den firkantede "4" opp. Som tidligere "Circles" -identer fra 1996 (som ble laget av Tomato Films), ville stripene bli ispedd forskjellige scener som potensielt er relatert til det kommende programmet.

Logoen ble gjort tredimensjonal igjen i 2004 da den ble avbildet i filmede scener som viser blokkene som danner "4" -logoen i mindre enn et sekund før handlingen beveger seg bort igjen.

I 2015 ble logoen demontert helt for å la blokkene vises som deler av en naturscene, noen ganger med en merkelig dansende skapning og noen ganger ble gravd ut for vitenskapelig studie, en som ble studert under et mikroskop og viste en tardigrade . Den andre bølgen av disse identene, lansert i 2017, skildrer en gigantisk skapning laget av "4" -blokkene (laget for å se nesten ut som en person) som interagerer med hverdagen, og noen ganger roper temaet "Fourscore" som et tåkehorn.

On-air identitet

Den Lambie-Nairn logo var den første logoen til Channel 4, brukes fra lanseringen på 2 november 1982 til 1996, som varer i fjorten år. Logoen ble introdusert på nytt for en dag først 22. januar 2021 for å fremme Channel 4s nye femdelte drama, It's a Sin , som fokuserte på AIDS-krisen på 1980-tallet . Den ble i tillegg brukt en gang 28. desember 2020 som en markering for Lambie-Nairn, som hadde dødd tre dager tidligere.

Regioner / Internasjonalt

Regioner :
Channel 4 har siden oppstarten kringkastet identiske programmer og kontinuitet i hele Storbritannia (unntatt Wales der den ikke opererte på analoge sendere). Ved lanseringen gjorde dette det unikt, ettersom både BBC og ITV lenge hadde etablert tradisjoner for å tilby regionale variasjoner i programmeringen i forskjellige områder av landet. Siden lanseringen av påfølgende britiske TV-kanaler har Channel 4 blitt typisk i sin mangel på regionale programmeringsvariasjoner.

Noen få unntak eksisterer fra denne regelen for programmering og kontinuitet:

Enkelte av Channel 4s skoles programmering (1980- / begynnelsen av 90-tallet) ble regionalisert på grunn av forskjeller i læreplanene mellom forskjellige regioner.

En del av Channel 4s ansvarsområde dekker igangkjøring av programmer utenfor London. Channel 4 har en dedikert direktør for nasjoner og regioner, Stuart Cosgrove , som er basert på et regionskontor i Glasgow. Som jobbtittelen antyder, er det hans ansvar å fremme forholdet til uavhengige produsenter basert i områder i Storbritannia (inkludert Wales) utenfor London.

Annonsering på Channel 4 inneholder jevnlig variasjoner: Før 1993, da ITV var ansvarlig for å selge Channel 4s reklame, ville hvert regionale ITV-selskap levere innholdet i reklamepauser, som dekket det samme senderområdet som seg selv, og disse pausene var ofte unike for det området. Etter at Channel 4 ble ansvarlig for sin egen reklame, fortsatte den å tilby annonsører muligheten til å målrette mot bestemte målgrupper og delte dekningsområdet i seks regioner: London, Sør (inkludert Wales), Midlands, Nord, Nord-Irland og Skottland.

For øyeblikket har ikke Wales sin egen annonseringsregion, i stedet får seerne den sørlige regionen på digitale plattformer med vilje kringkastet til området eller naboområdet der bakkenett sendes over i Wales. Nord-Irland har også sitt eget annonseringsvindu referert til som 'Ulster Macro'. Channel 5 og ITV Breakfast bruker en lignende modell som Channel 4 for å tilby sine egne annonseringsregioner, til tross for at de også har en enkelt nasjonal produksjon.

Internasjonal:

Kanal 4 tilgjengelig i Irland er spesielt skreddersydd mot det irske markedet med reklame og sponsing spesifikt for dette markedet. Kanalen er registrert hos kringkastingsmyndighetene i Luxembourg med hensyn til atferd og virksomhet innen EU / EØS, mens de følger retningslinjene skissert av Irlands BAI-kode . Irsk annonsesalg overvåkes av Media Link i Dublin. Hvor kanal 4 ikke har kringkastingsrettigheter i Irland, er slik programmering ikke tilgjengelig. For eksempel var serien Glee ikke tilgjengelig på Channel 4 på Sky i Irland på grunn av at den sendes på Virgin Media One i Irland. For øyeblikket er programmering tilgjengelig på All 4 tilgjengelig i Irland uten begrensninger. Channel 4 tilgjengelig andre steder i Europa er den britiske versjonen av kanalen.

Fremtidig mulighet for regionale nyheter

Med ITV plc som presser på for mye løsere krav til mengden regionale nyheter og annen programmering den er forpliktet til å kringkaste i sine ITV-regioner, har ideen om at Channel 4 påtar seg en regional nyhetsforpliktelse blitt vurdert, med selskapet i samtaler med Ofcom og ITV over saken. Channel 4 mener at en nedskalering av slike operasjoner fra ITVs side ville være skadelig for Channel 4s nasjonale nyhetsoperasjon, som deler mye av sine ressurser med ITV gjennom deres delte nyhetskontraktør ITN . Samtidig mener Channel 4 også at et slikt ytterligere engasjement for offentlig tjeneste vil love godt i pågående forhandlinger med Ofcom for å sikre ytterligere finansiering for sine andre offentlige tjenesteforpliktelser.

Kanal 4 HD

Channel 4 HD-logoen som ble brukt fra 2007 til 2015.

I midten av 2006 kjørte Channel 4 en seks måneders lukket prøveversjon av HDTV , som en del av det bredere Freeview HD- eksperimentet via Crystal Palace-senderen til London og deler av hjemfylkene , inkludert bruk av Lost and Desperate Housewives som en del av eksperiment, ettersom amerikanske kringkastere som ABC allerede har en HDTV-katalog.

10. desember 2007 lanserte Channel 4 en HD-TV- simulcast av Channel 4 på Sky 's digitale satellittplattform, etter at Sky sa ja til å bidra til kanalens distribusjonskostnader for satellitt. Det var den første HD-kanalen på heltid fra en bakkenett i Storbritannia.

31. juli 2009 la Virgin Media til Channel 4 HD på kanal 146 (senere på kanal 142, nå på kanal 141) som en del av M-pakken. 25. mars 2010 dukket Channel 4 HD opp på Freeview- kanal 52 med en plasseringstekst, foran en kommersiell lansering 30. mars 2010, sammenfallende med den kommersielle lanseringen av Freeview HD. 19. april 2011 ble Channel 4 HD legges til Freesat på kanal 126. Som en konsekvens, flyttet kanalen fra å være free-to-view til free-to-air på satellitt i løpet av mars 2011. Med nedleggelsen av S4C Clirlun i Wales 1. desember 2012, på Freeview, ble Channel 4 HD lansert i Wales 2. desember 2012.

Kanalen har samme tidsplan som Channel 4, og sender programmer i HD når den er tilgjengelig, og fungerer som en simulcast. Derfor sendes SD-programmering oppskalert til HD. Det første ekte HD-programmet som ble vist var Adam Sandler- filmen Happy Gilmore fra 1996 . Fra lanseringen til 2016 betegnet tilstedeværelsen av 4HD-logoen på skjermen ekte HD-innhold.

1. juli 2014 ble Channel 4 +1 HD, en HD-simulcast av Channel 4 +1, lansert på Freeview-kanal 110. Den ble stengt 22. juni 2020 for å gjøre plass på COM7 etter stengingen av COM8 på Freeview.

20. februar 2018 kunngjorde Channel 4 at Channel 4 HD og All 4 ikke lenger vil bli levert på Freesat fra torsdag 22. februar 2018.

22. juni 2020 ble Channel4 + 1 HD og 4Seven HD fjernet fra Freeview.

Alle 4

All 4 er en video on demand- tjeneste fra Channel 4, lansert i november 2006 som 4oD. Tjenesten tilbyr en rekke programmer som nylig ble vist på Channel 4, E4 , More4 eller fra arkivene deres, selv om noen programmer og filmer ikke er tilgjengelige på grunn av rettighetsproblemer.

Tekst-TV-tjenester

4-Tel / FourText

Kanal 4 lisensierte opprinnelig en tilleggstekst-TV-tjeneste for å tilby tidsplaner, programinformasjon og funksjoner. Den opprinnelige tjenesten ble kalt 4-Tel, og ble produsert av Intelfax, et selskap som ble opprettet spesielt for formålet. Den ble båret på 400-tallet på Oracle . I 1993, med Oracle som mistet franchisen til Teletext Ltd , fant 4-Tel et nytt hjem på 300-tallet, og fikk navnet sitt vist i toppraden. Intelfax fortsatte å produsere tjenesten, og i 2002 ble den omdøpt til FourText.

Tekst-TV på 4

I 2003 tildelte Channel 4 Tekst-TV Ltd en ti-årskontrakt for å drive kanalens tilleggstekst-TV-tjeneste, kalt Tekst-TV den 4. Tjenesten ble avsluttet i 2008, og Tekst-TV er ikke lenger tilgjengelig på Channel 4, ITV og Channel 5.

Priser og nominasjoner

År assosiasjon Kategori Kandidat (er) Resultat
2017 Diversity in Media Awards Årets kringkaster Kanal 4 Nominert

Se også

Referanser

Eksterne linker