Rupert Murdoch - Rupert Murdoch

fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch - Flickr - Eva Rinaldi Kjendis og levende musikkfotograf.jpg
Murdoch i desember 2012
Født
Keith Rupert Murdoch

( 1931-03-11 ) 11. mars 1931 (90 år)
Statsborgerskap Australsk (1931–1985)
Amerikansk (naturalisert 1985)
utdanning Worcester College, Oxford ( BA , MA )
Kjent for Styreleder og administrerende direktør i News Corporation (1980–2013)
Daglig leder i News Corp (2013 – nåtid)
Styreleder og administrerende direktør i 21st Century Fox (2013–2015)
Konserndirektør i 21st Century Fox (2015–2019)
Fungerende administrerende direktør i Fox News (2016–2018)
Styreleder i Fox News (2016–2019)
Styreleder i Fox Corporation (2019 – nåtid)
Nettoformue Øke 21,9 milliarder dollar (februar 2021)
Styremedlem i News Corp
Fox Corporation
Ektefelle (r)
Patricia Booker
( m.  1956; div.  1967)
( m.  1967; div.  1999)
( m.  1999; div.  2013)
( m.  2016)
Barn 6, inkludert Prudence , Elisabeth , Lachlan og James
Foreldre) Keith Murdoch
Elisabeth Greene
Pårørende Ivon Murdoch (onkel)
Patrick Murdoch (bestefar)
Walter Murdoch (oldonkel)
Utmerkelser Companion of the Order of Australia (1984)
Merknader

Keith Rupert Murdoch AC KCSG ( / m ɜːr d ɒ k / MUR -dok , født 11 mars 1931) er en australsk-fødte amerikanske media mogul . Gjennom selskapet News Corp er han eier av hundrevis av lokale, nasjonale og internasjonale forlagsbutikker rundt om i verden, inkludert i Storbritannia ( The Sun og The Times ) , i Australia ( The Daily Telegraph , Herald Sun og The Australian ) , i USA ( The Wall Street Journal og New York Post ), bokutgiveren HarperCollins , og fjernsynskanalene Sky News Australia og Fox News (gjennom Fox Corporation ). Han var også eieren av Sky (frem til 2018), 21. århundre Fox ( frem til 2019 ) og den nå nedlagte News of the World .

Etter farens død i 1952 overtok Murdoch driften av The News , en liten Adelaide-avis som eies av faren. I 1950 og 1960 kjøpte Murdoch en rekke aviser i Australia og New Zealand før ekspandere inn i Storbritannia i 1969, overtar News of the World , tett fulgt av The Sun . I 1974 flyttet Murdoch til New York City for å utvide seg til det amerikanske markedet; imidlertid beholdt han interessene i Australia og Storbritannia. I 1981 kjøpte Murdoch The Times , hans første britiske ark , og ble i 1985 en naturalisert amerikansk statsborger, og ga opp sitt australske statsborgerskap for å tilfredsstille lovkravet for eierskap i amerikanske TV-nettverk.

I 1986, som var ivrig etter å ta i bruk nyere elektronisk publiseringsteknologi, konsoliderte Murdoch sin britiske trykkvirksomhet i London og forårsaket bittere industrielle tvister. Holdingselskapet hans News Corporation kjøpte Twentieth Century Fox (1985), HarperCollins (1989) og The Wall Street Journal (2007). Murdoch dannet den britiske kringkasteren BSkyB i 1990 og utvidet seg i løpet av 1990-tallet til asiatiske nettverk og søramerikansk TV. I 2000 eide Murdochs News Corporation over 800 selskaper i mer enn 50 land, med en nettoverdi på over 5 milliarder dollar.

I juli 2011 møtte Murdoch påstander om at selskapene hans, inkludert News of the World , eid av News Corporation, regelmessig hadde hacket telefonene til kjendiser, kongelige og offentlige borgere. Murdoch møtte etterforskning av politi og myndigheter om bestikkelser og korrupsjon fra den britiske regjeringen og FBI- etterforskning i USA 21. juli 2012 trakk Murdoch seg som direktør for News International .

Mange av Murdochs aviser og TV-kanaler har blitt beskyldt for partisk og villedende dekning for å støtte hans forretningsinteresser og politiske allierte, og noen har kreditert hans innflytelse med stor politisk utvikling i Storbritannia, USA og Australia.

Tidlig liv

Keith Rupert Murdoch ble født 11. mars 1931 i Melbourne , Victoria , Australia, sønn av Sir Keith Murdoch (1885–1952) og Dame Elisabeth Murdoch ( født Greene; 1909–2012). Han er av engelsk , irsk og skotsk herkomst. Murdochs foreldre ble også født i Melbourne. Keith Murdoch var en krigskorrespondent og senere en regional avismagnat som eier to aviser i Adelaide , Sør-Australia, og en radiostasjon i en fjern gruveby, og styreleder for det kraftige forlagsselskapet Herald og Weekly Times . Senere i livet valgte Keith Rupert å gå under sitt andre navn, fornavnet til morfaren. Rupert Murdoch hadde tre søstre: Janet Calvert-Jones, Anne Kantor og Helen Handbury (1929–2004). Han gikk på Geelong Grammar School , hvor han var medredaktør av skolens offisielle tidsskrift The Corian og redaktør av studentjournalen If Revived . Han tok skolens crickettlag til National Junior Finals. Han jobbet deltid i Melbourne Herald og ble preparert av faren for å overta familiebedriften. Murdoch studerte filosofi, politikk og økonomi ved Worcester College , Oxford i England, hvor han holdt en byste av Lenin i sine rom og ble kjent som "Red Rupert". Han var medlem av Oxford University Labour Party , sto for sekretær for Labor Club og ledet Oxford Student Publications Limited , forlaget til Cherwell . Etter farens død fra kreft i 1952 utførte moren Elisabeth veldedighetsarbeid som livssjef for Royal Women's Hospital i Melbourne og etablerte Murdoch Childrens Research Institute . 102 år gammel (i 2011) hadde hun 74 etterkommere. Murdoch fullførte en MA før han jobbet som underredaktør med Daily Express i to år.

Aktiviteter i Australia og New Zealand

Journalist Sir Keith Murdoch (1885–1952), Rupert Murdochs far

Etter farens død, da han var 21, kom Murdoch tilbake fra Oxford for å ta ansvar for det som var igjen av familiebedriften. Etter avvikling av farens Herald- eierandel for å betale skatt, var det som var igjen News Limited , som ble etablert i 1923. Rupert Murdoch gjorde sin avis i Adelaide , The News , dens viktigste aktivum, til en stor suksess. Han begynte å rette oppmerksomheten mot anskaffelse og utvidelse, og kjøpte den urolige Sunday Times i Perth , Western Australia (1956) og i løpet av de neste årene anskaffet forstad- og provinsaviser i New South Wales, Queensland, Victoria og Northern Territory , inkludert Sydney ettermiddags tabloid, The Daily Mirror (1960). The Economist beskriver Murdoch som "å oppfinne den moderne tabloiden", da han utviklet et mønster for avisene sine, økte sports- og skandaldekning og vedtok iøynefallende overskrifter.

Murdochs første angrep utenfor Australia involverte kjøp av en kontrollerende andel i det newzealandske dagbladet The Dominion . I januar 1964, mens han turnerte New Zealand med venner i en leid Morris Minor etter å ha seilt over Tasman, leste Murdoch om et overtakelsestilbud for Wellington-papiret av den britiskbaserte kanadiske avismagnaten Lord Thomson of Fleet . For øyeblikket lanserte han et motbud. En fireveis kamp om kontroll fulgte der den 32 år gamle Murdoch til slutt lyktes. Senere i 1964 lanserte Murdoch The Australian , Australias første nasjonale dagsavis, som først hadde base i Canberra og senere i Sydney. I 1972 kjøpte Murdoch morgendagbladet The Daily Telegraph fra den australske mediemogulen Sir Frank Packer , som senere angret på å ha solgt den til ham. I 1984 ble Murdoch utnevnt til Companion of the Order of Australia (AC) for tjenester til publisering.

I 1999 Murdoch betydelig utvidet sine musikkeierandeler i Australia ved å kjøpe den kontrollerende andel i et ledende australske uavhengig plateselskap, Michael Gudinski 's Mushroom Records ; han slo det sammen med Festival Records , og resultatet ble Festival Mushroom Records (FMR). Både Festival og FMR ble administrert av Murdochs sønn James Murdoch i flere år.

Politiske aktiviteter i Australia

Murdoch fant en politisk alliert i Sir John McEwen , leder for Australian Country Party (nå kjent som Australias nasjonale parti ), som styrte i koalisjon med det større Menzies-Holt-Gorton Liberal Party . Fra den første utgaven av The Australian begynte Murdoch å ta McEwens side i hvert nummer som delte de mangeårige koalisjonspartnerne. ( The Australian , 15. juli 1964, første utgave, forsiden: "Strain in Cabinet, Liberal-CP row flares.") Det var en sak som truet med å splitte koalisjonsregjeringen og åpne veien for det sterkere australske Labour Party å dominere. Australsk politikk. Det var begynnelsen på en lang kampanje som tjente McEwen godt.

Etter at McEwen og Menzies pensjonerte seg, kastet Murdoch sin voksende makt bak det australske arbeiderpartiet under ledelse av Gough Whitlam og så behørig valgt på en sosial plattform som inkluderte universell gratis helsevesen, gratis utdannelse for alle australiere til tertiært nivå, anerkjennelse av Folkerepublikken Kina , og offentlig eierskap av Australias olje-, gass- og mineralressurser. Rupert Murdochs støtte fra Whitlam viste seg å være kort. Murdoch hadde allerede startet sin kortvarige National Star- avis i Amerika, og ønsket å styrke sine politiske kontakter der.

På spørsmål om det australske føderale valget i 2007 på News Corporations ordinære generalforsamling i New York 19. oktober 2007, sa styreleder Rupert Murdoch: "Jeg kommenterer ikke noe som har med australsk politikk å gjøre . Jeg beklager. Jeg kommer alltid i trøbbel når jeg gjør det. " Presset på om han mente statsminister John Howard skulle fortsette som statsminister, sa han: "Jeg har ikke noe mer å si. Jeg beklager. Les lederartiklene våre i avisene . Det vil være journalistene som bestemmer at - redaktører. " I 2009, som svar på beskyldninger fra den australske statsministeren Kevin Rudd om at News Limited drev vendettas mot ham og hans regjering, mente Murdoch at Rudd var "overfølsom". Murdoch beskrev Howards etterfølger, Labour Party-statsminister Kevin Rudd, som "mer ambisiøs å lede verden [i å takle klimaendringene] enn å lede Australia" og kritiserte Rudds ekspansive finanspolitikk i kjølvannet av finanskrisen 2007–2008 som unødvendig. . Selv om News Limiteds interesser er omfattende, også Daily Telegraph , Courier-Mail og Adelaide Advertiser , ble det antydet av kommentatoren Mungo MacCallum i The Monthly at "anti-Rudd-presset, hvis det i det hele tatt var koordinert, nesten sikkert var lokalt drevet "i motsetning til å bli ledet av Murdoch, som også inntok en annen posisjon fra lokale redaktører i forhold til klimaendringer og stimulanspakker for å bekjempe finanskrisen.

Murdoch er en tilhenger av en australsk republikk , etter å ha kjempet for en slik endring under folkeavstemningen i 1999 .

Aktiviteter i Storbritannia

Forretningsaktiviteter i Storbritannia

Rupert Murdoch - World Economic Forum årsmøte i Davos , i 2007

I 1968 gikk Murdoch inn på det britiske avismarkedet med sin oppkjøp av det populistiske News of the World , fulgt i 1969 med kjøpet av den sliterende dagbladet The Sun fra IPC . Murdoch gjorde The Sun til et tabloidformat og reduserte kostnadene ved å bruke samme trykkpresse for begge avisene. Da han anskaffet det, utnevnte han Albert 'Larry' Lamb til redaktør, og - husket Lamb senere - fortalte ham: "Jeg vil ha et teepapir med mange pupper i". I 1997 tiltrukket The Sun 10 millioner daglige lesere. I 1981 kjøpte Murdoch de kjempende Times og Sunday Times fra den kanadiske avisutgiveren Lord Thomson of Fleet . Eierskap til The Times kom til ham gjennom hans forhold til Lord Thomson, som hadde blitt lei av å tape penger på det som et resultat av en lengre periode med industriell handling som stoppet publiseringen. I lys av suksess og utvidelse på The Sun trodde eierne at Murdoch kunne snu papirene. Harold Evans , redaktør av Sunday Times fra 1967, ble byttet til det daglige Times , selv om han bare ble et år midt i redaksjonell konflikt med Murdoch.

I løpet av 1980-tallet og tidlig på 1990-tallet støttet Murdochs publikasjoner generelt Storbritannias statsminister Margaret Thatcher . På slutten av Thatcher / Major- tiden byttet Murdoch sin støtte til Arbeiderpartiet og dets leder, Tony Blair . Nærheten til hans forhold til Blair og deres hemmelige møter for å diskutere nasjonal politikk skulle bli et politisk spørsmål i Storbritannia. Dette senere endret, med The Sun , i sin engelske utgaver, offentlig fornekte den herskende arbeiderpartiregjeringen og utlån sin støtte til David Cameron 's Høyre , som snart etterpå dannet en koalisjonsregjering. I Skottland, hvor de konservative hadde blitt fullstendig tilintetgjort i 1997, begynte avisen å støtte det skotske nasjonale partiet (men enda ikke dets flaggskip uavhengighetspolitikk), som like etter kom til å danne det første regelrett flertallet i det proporsjonalt valgte skotske. Stortinget. Tidligere statsminister Gordon Browns offisielle talsmann sa i november 2009 at Brown og Murdoch "var i regelmessig kommunikasjon" og at "det er ikke noe uvanlig at statsministeren snakker med Rupert Murdoch".

I 1986 introduserte Murdoch elektroniske produksjonsprosesser for avisene sine i Australia, Storbritannia og USA. Den større grad av automatisering førte til betydelig reduksjon i antall ansatte involvert i trykkeprosessen. I England vekket tiltaket vrede hos trykte fagforeninger, noe som resulterte i en lang og ofte voldelig tvist som spilte seg i Wapping , et av Londons kaiområder, hvor Murdoch hadde installert den aller siste elektroniske avis spesialutviklede publiseringsanlegg i en gammel lager. Den bitre Wapping-striden startet med avskjedigelse av 6000 ansatte som hadde streiket og resultert i gatekamper og demonstrasjoner. Mange på den politiske venstresiden i Storbritannia hevdet samspillet mellom Margaret Thatchers konservative regjering og Murdoch i Wapping-affæren, som en måte å skade den britiske fagbevegelsen . I 1987 godtok de avskjedigede arbeiderne et forlik på £ 60 millioner.

I 1998 gjorde Murdoch et forsøk på å kjøpe fotballklubben Manchester United FC , med et tilbud på £ 625 millioner, men dette mislyktes. Det var det største beløpet som noen gang ble tilbudt for en sportsklubb. Det ble blokkert av Storbritannias konkurransekommisjon , som uttalte at oppkjøpet ville ha "skadet konkurransen i kringkastingsindustrien og kvaliteten på britisk fotball".

Murdochs britiske satellittnettverk, Sky Television , pådro seg store tap de første årene av driften. Som med mange av hans andre forretningsinteresser ble Sky sterkt subsidiert av overskuddet fra hans andre eierandeler, men overbeviste den konkurrerende satellittoperatøren British Satellite Broadcasting om å godta en fusjon på hans vilkår i 1990. Det sammenslåtte selskapet, BSkyB , har dominert britene. betal-TV-markedet helt siden forfølgelsen av direkte til hjemmet (DTH) satellitt kringkasting. I 1996 hadde BSkyB mer enn 3,6 millioner abonnenter, tredoblet antall kabelkunder i Storbritannia. Murdoch har plass i Strategic Advisory Board of Genie Oil and Gas , og har sammen investert med Lord Rothschild i en 5,5% eierandel i selskapet som gjennomførte skifergass og oljeleting i Colorado , Mongolia , Israel og, kontroversielt, den okkuperte Golanhøyden. .

Som svar på trykkmedias tilbakegang og den økende innflytelsen fra nettjournalistikk i løpet av 2000-tallet, kunngjorde Murdoch sin støtte til micropayments- modellen for å skaffe inntekter fra onlinenyheter, selv om dette har blitt kritisert av noen.

I januar 2018 blokkerte CMA Murdoch fra å overta de resterende 61% av BSkyB han ikke allerede eier, av frykt for markedsdominans som kan potensere sensur av media. Hans bud på BSkyB ble senere godkjent av CMA så lenge han solgte Sky News til The Walt Disney Company , som allerede var i ferd med å anskaffe 21st Century Fox. Imidlertid var det Comcast som vant kontrollen over BSkyB i en blind auksjon bestilt av CMA. Murdoch solgte til slutt sine 39% av BSkyB til Comcast.

News Corporation har datterselskaper på Bahamas , Caymanøyene , Kanaløyene og Jomfruøyene . Fra 1986 var News Corporations årlige skatteregning i gjennomsnitt rundt syv prosent av overskuddet.

Politiske aktiviteter i Storbritannia

I Storbritannia, på 1980-tallet, dannet Murdoch en nær allianse med den konservative statsministeren Margaret Thatcher . I februar 1981, da Murdoch, som allerede var eier av The Sun og The News of the World , forsøkte å kjøpe The Times og The Sunday Times , lot Thatchers regjering passere sitt bud uten å henvise det til Monopolies and Fergers Commission , som var vanlig praksis kl. tiden. Selv om kontakten mellom de to før dette punktet eksplisitt ble nektet i The Times offisielle historie , viste dokumenter som ble funnet i Thatchers arkiver i 2012, at et hemmelig møte hadde funnet sted en måned før, der Murdoch orienterte Thatcher om hans planer for papiret, slik som å ta på seg fagforeninger.

The Sun krediterte seg med å hjelpe sin etterfølger John Major med å vinne en uventet valgseier i stortingsvalget i 1992 , som man hadde forventet å ende i et hengt parlament eller en knapp seier for Labour, da ledet av Neil Kinnock . Ved stortingsvalget 1997 , 2001 og 2005 var Murdochs papirer enten nøytrale eller støttet Labour under Tony Blair .

Arbeiderpartiet, fra da Tony Blair ble leder i 1994, hadde flyttet fra sentrum-venstre til en mer sentristisk stilling i mange økonomiske spørsmål før 1997. Murdoch identifiserer seg selv som en libertarian og sa "Hva betyr libertarian? Like mye individ ansvar som mulig, så lite regjering som mulig, så få regler som mulig. Men jeg sier ikke at det skal tas til den absolutte grensen. "

I en tale han holdt i New York i 2005 hevdet Murdoch at Blair beskrev BBC- dekning av orkanen Katrina- katastrofen, som var kritisk til Bush-administrasjonens respons, som full av hat mot Amerika.

28. juni 2006 rapporterte BBC at Murdoch og News Corporation vurderte å støtte den nye konservative lederen David Cameron ved neste valg - fortsatt opptil fire år unna. I et senere intervju i juli 2006, da han ble spurt om hva han syntes om den konservative lederen, svarte Murdoch "Ikke mye". I en 2009-blogg ble det antydet at i etterkant av News of the World-telefonhacking-skandalen som ennå kan ha transatlantiske implikasjoner, kan Murdoch og News Corporation ha bestemt seg for å støtte Cameron. Til tross for dette hadde det allerede vært en interessekonvergens mellom de to mennene over dempingen av Storbritannias kommunikasjonsregulator Ofcom .

I august 2008 aksepterte den britiske konservative lederen og fremtidige statsminister David Cameron gratis flyreiser for å holde private samtaler og delta på private fester med Murdoch på sin båt, Rosehearty . Cameron erklærte i Commons-registeret over interesser at han godtok et privatfly levert av Murdochs svigersønn, PR-guru Matthew Freud ; Cameron avslørte ikke sine samtaler med Murdoch. Reisen i Freuds Gulfstream IV private jetfly ble verdsatt til rundt £ 30.000. Andre gjester som deltok på de "sosiale begivenhetene", inkluderte den daværende EU-kommisjonæren Lord Mandelson , den russiske oligarken Oleg Deripaska og medformann i NBC Universal Ben Silverman . Høyre avslørte ikke det som ble diskutert.

I juli 2011 kom det frem at Cameron hadde møtt sentrale ledere av Murdochs News Corporation totalt 26 ganger i løpet av de 14 månedene Cameron hadde fungert som statsminister fram til det tidspunktet. Det ble også rapportert at Murdoch hadde gitt Cameron en personlig garanti for at det ikke ville være noen risiko knyttet til å ansette Andy Coulson , den tidligere redaktøren av News of the World , som Høyres partis kommunikasjonsdirektør i 2007. Dette til tross for at Coulson hadde trukket seg som redaktør over telefonhacking av en reporter. Cameron valgte å ta Murdochs råd, til tross for advarsler fra visestatsminister Nick Clegg , Lord Ashdown og The Guardian . Coulson sa opp sin stilling i 2011 og ble senere arrestert og avhørt om påstander om ytterligere kriminell aktivitet ved News of the World , spesielt News International-telefonens hackingskandale . Som et resultat av den påfølgende rettssaken ble Coulson dømt til 18 måneders fengsel.

I juni 2016 støttet The Sun Vote Leave in the United Kingdom European Union membership referendum . Murdoch kalte Brexit- resultatet "fantastisk" og sammenlignet beslutningen om å trekke seg ut av EU med "et fengselsopphold ... vi er ute".

Nyheter Internasjonal telefonhackingsskandale

I juli 2011 avga Murdoch sammen med sin yngste sønn James vitnesbyrd for en britisk parlamentarisk komité angående telefonhacking. I Storbritannia kom hans medieimperium under skudd, da etterforskere undersøkte rapporter om telefonhacking i 2011.

14. juli, 2011 Culture, Media og Sport komiteen i House of Commons servert en stevning på Murdoch, sønnen James og hans tidligere administrerende direktør Rebekah Brooks å vitne før en komité fem dager senere. Etter en første avvisning bekreftet Murdochs at de ville delta, etter at komiteen hadde gitt dem en innkalling til parlamentet. Dagen før komiteen ble nettstedet til News Corporation-publikasjonen The Sun hacket, og en falsk historie ble lagt ut på forsiden som hevdet at Murdoch hadde dødd. Murdoch beskrev komiteens dag som "den mest ydmyke dagen i mitt liv". Han hevdet at siden han drev en global virksomhet med 53 000 ansatte og at News of the World var "bare 1%" av dette, var han ikke til slutt ansvarlig for det som foregikk i tabloiden. Han la til at han ikke hadde vurdert å trekke seg, og at han og de andre topplederne hadde vært helt uvitende om hackingen.

15. juli deltok Murdoch på et privat møte i London med familien til Milly Dowler , hvor han personlig unnskyldte seg for hacking av deres drepte datters talepost fra et selskap han eier. 16. og 17. juli publiserte News International to helsides unnskyldninger i mange av Storbritannias nasjonale aviser. Den første unnskyldningen tok form av et brev, signert av Murdoch, der han sa synd på den "alvorlige forseelsen" som skjedde. Den andre hadde tittelen "Å sette riktig hva som har gått galt", og ga flere detaljer om trinnene som International tok for å imøtekomme publikums bekymringer. I kjølvannet av beskyldningene godtok Murdoch resignasjonene til Rebekah Brooks , leder for Murdochs britiske operasjoner, og Les Hinton , leder for Dow Jones, som var styreleder for Murdochs britiske avisdivisjon da noen av overgrepene skjedde. De nekter begge for kunnskap om noe som er gjort under deres kommando.

27. februar 2012, dagen etter at den første utgaven av The Sun på søndag ble publisert, informerte assisterende kommissær Sue Akers Leveson-forespørselen om at politiet etterforsker et "nettverk av korrupte tjenestemenn" som en del av deres undersøkelser om telefonhacking og politikorrupsjon. . Hun sa at bevis antydet en "kultur med ulovlige betalinger" hos The Sun, og at disse betalingene angivelig ble utført av The Sun, var autorisert på eldre nivå.

I vitnesbyrd 25. april nektet Murdoch ikke sitatet som hans tidligere redaktør av The Sunday Times , Harold Evans, tilskrev ham : "Jeg gir instruksjoner til redaktørene mine over hele verden, hvorfor skulle jeg ikke være i London?" 1. mai 2012 utstedte kultur-, medie- og idrettsutvalget en rapport om at Murdoch ikke var "en egnet person til å utøve forvaltningen av et stort internasjonalt selskap".

3. juli 2013 brøt Exaro- nettstedet og Channel 4 News historien om et hemmelig opptak. Dette ble registrert av The Sun- journalister, og i den kan Murdoch høres fortelle dem at hele etterforskningen var et stort oppstyr over ingenting, og at han, eller hans etterfølgere, ville ta seg av alle journalister som gikk i fengsel. Han sa: "Hvorfor oppfører politiet seg på denne måten? Det er den største etterforskningen noensinne, over nesten ingenting."

Aktiviteter i USA

Murdoch kjøpte sitt første anskaffelse i USA i 1973, da han kjøpte San Antonio Express-News . I 1974 flyttet Murdoch til New York City for å utvide seg til det amerikanske markedet; imidlertid beholdt han interessene i Australia og Storbritannia . Rett etterpå grunnla han Star , en tabloid i supermarkedet , og i 1976 kjøpte han New York Post . 4. september 1985 ble Murdoch en naturalisert borger for å tilfredsstille lovkravet om at bare amerikanske borgere hadde lov til å eie amerikanske TV-stasjoner.

I mars 1984 solgte Marvin Davis Marc Richs interesse for Fox fra 20th Century til Murdoch for 250 millioner dollar på grunn av Richs handelsavtaler med Iran , som den gang ble sanksjonert av USA. Davis rykket senere ut av en avtale med Murdoch om å kjøpe John Kluges Metromedia-TV-stasjoner. Rupert Murdoch kjøpte stasjonene av seg selv, uten Marvin Davis, og kjøpte senere Davis 'gjenværende eierandel i Fox for 325 millioner dollar. De seks TV-stasjonene som eies av Metromedia dannet kjernen til Fox Broadcasting Company , grunnlagt 9. oktober 1986, som senere hadde stor suksess med programmer inkludert The Simpsons og The X-Files .

I 1986 kjøpte Murdoch Misty Mountain , et Wallace Neff- designet hus på Angelo Drive i Beverly Hills . Huset var den tidligere residensen til Jules C. Stein . Murdoch solgte huset til sønnen James i 2018.

I Australia kjøpte han i løpet av 1987 The Herald og Weekly Times Ltd. , selskapet som faren en gang hadde klart. Rupert Murdochs 20th Century Fox kjøpte ut de resterende eiendelene av Four Star TV fra Ronald Perelman 's Compact Video i 1996. Mesteparten av Four Star TV ' s bibliotek av programmer er kontrollert av 20th Century Fox Television i dag. Etter Murdoch mange oppkjøp i løpet av buyout æra av åttitallet, hadde News Corporation bygget opp finansielle gjeld på $ 7000 millioner (mye fra Sky TV i Storbritannia), til tross for de mange eiendeler som ble holdt av Newscorp. De høye gjeldsnivåene førte til at Murdoch solgte mange av de amerikanske magasininteressene han hadde anskaffet på midten av 1980-tallet.

I 1993 tok Murdochs Fox Network eksklusiv dekning av National Football Conference (NFC) av National Football League (NFL) fra CBS og økte programmeringen til syv dager i uken. I 1995 ble Fox gjenstand for gransking fra Federal Communications Commission (FCC), da det ble påstått at News Ltd.s australske base gjorde Murdochs eierskap til Fox ulovlig. FCC bestemte imidlertid i Murdochs favør og uttalte at hans eierskap til Fox var til det beste for offentligheten. Samme år kunngjorde Murdoch en avtale med MCI Communications om å utvikle et stort nyhetsnettsted og magasin, The Weekly Standard . Også det året lanserte News Corporation Foxtel betal-TV-nettverk i Australia i samarbeid med Telstra . I 1996 bestemte Murdoch seg for å gå inn på kabelnyhetsmarkedet med Fox News Channel , en døgnåpent kabelnyhetsstasjon . Evalueringsstudier utgitt i 2009 viste at nettverket var ansvarlig for ni av de ti beste programmene i kategorien "Kabelnyheter" på den tiden. Rupert Murdoch og Ted Turner (grunnlegger og tidligere eier av CNN) er mangeårige rivaler. På slutten av 2003 kjøpte Murdoch en eierandel på 34% i Hughes Electronics , operatøren av det største amerikanske satellitt-TV-systemet, DirecTV , fra General Motors for 6 milliarder dollar (USD). Fox-filmstudioet hans hadde globale hits med Titanic og Avatar .

I 2004 kunngjorde Murdoch at han flyttet News Corporation hovedkvarter fra Adelaide, Australia til USA. Å velge et amerikansk bosted var utformet for å sikre at amerikanske fondsforvaltere kunne kjøpe aksjer i selskapet, siden mange bestemte seg for ikke å kjøpe aksjer i ikke-amerikanske selskaper.

News Corporation-logoen

20. juli 2005 kjøpte News Corporation Intermix Media Inc., som holdt Myspace , Imagine Games Network og andre nettsteder med sosialt nettverk, for 580 millioner dollar, noe som gjorde Murdoch til en stor aktør innen online medieproblemer. I juni 2011 solgte den Myspace for USD 35 millioner. 11. september 2005 kunngjorde News Corporation at de ville kjøpe IGN Entertainment for $ 650 millioner (USD).

I mai 2007 ga Murdoch et tilbud på 5 milliarder dollar om å kjøpe Dow Jones & Company . På den tiden avviste Bancroft-familien , som hadde eid Dow Jones & Company i 105 år og kontrollert 64% av aksjene på den tiden, tilbudet. Senere bekreftet Bancroft-familien viljen til å vurdere et salg. Foruten Murdoch rapporterte Associated Press at supermarkedmagnat Ron Burkle og internett-gründer Brad Greenspan var blant de andre interesserte. I 2007 kjøpte Murdoch Dow Jones & Company, som ga ham publikasjoner som The Wall Street Journal , Barron's Magazine , Far Eastern Economic Review (basert i Hong Kong) og SmartMoney .

I juni 2014 ga Murdochs 21. århundre Fox et bud på Time Warner på $ 85 per aksje i aksjer og kontanter ($ 80 milliarder totalt) som Time Warners styre takket nei til i juli. Warners CNN- enhet ville blitt solgt for å lette antitrustproblemer ved kjøpet. 5. august 2014 kunngjorde selskapet at det hadde trukket tilbudet om Time Warner, og sa at det ville bruke 6 milliarder dollar på å kjøpe tilbake sine egne aksjer i løpet av de neste 12 månedene.

Murdoch forlot sin stilling som administrerende direktør for 21st Century Fox i 2015, men fortsatte å eie selskapet til det ble kjøpt av Disney i 2019. En rekke TV-kringkastingsmidler ble skilt ut til Fox Corporation før oppkjøpet og eies fortsatt av Murdoch. Dette inkluderer Fox News , hvorav Murdoch fungerte som administrerende direktør fra 2016 til 2019, etter Roger Ailes avgang på grunn av beskyldninger om seksuell trakassering.

Politiske aktiviteter i USA

Murdoch med president John F. Kennedy og Zell Rabin i Oval Office i 1961
President Ronald Reagan under et møte med Murdoch i Oval Office i 1983

McKnight (2010) identifiserer fire kjennetegn ved medieoperasjonene hans: fri markedsideologi ; enhetlige holdninger til spørsmål om offentlig orden; globale redaksjonelle møter; og motstand mot liberal bias i andre offentlige medier .

I The New Yorker , Ken Auletta skriver at Murdochs støtte for Edward I. Koch mens han kjørte for ordfører i New York "sølt over på nyhetssidene i Post , med papiret jevnlig publisere glødende historier om Koch og noen ganger brutale regnskaper hans fire primære motstandere. "

Ifølge The New York Times , Ronald Reagan 's kampanje teamet kreditert Murdoch og Post- for sin seier i New York i 1980 Presidentvalget i USA . Reagan senere "frafalt et forbud mot å eie en TV-stasjon og en avis i samme marked", slik at Murdoch kunne fortsette å kontrollere The New York Post og The Boston Herald mens han utvidet seg til TV.

8. mai 2006 rapporterte Financial Times at Murdoch ville være vertskap for en innsamlingsaksjon for senator Hillary Clintons ( D- New York) Senatets gjenvalgskampanje. I en 2008 intervju med Walt Mossberg , ble Murdoch spurt om han hadde "noe å gjøre med New York Post ' s anbefaling av Barack Obama i de demokratiske primærvalg". Uten å nøle svarte Murdoch: "Ja. Han er en rockestjerne. Det er fantastisk. Jeg elsker det han sier om utdannelse. Jeg tror ikke han vil vinne Florida [...] men han vil vinne i Ohio og valget. . Jeg er opptatt av å møte ham. Jeg vil se om han vil gå turen. "

I 2010 ga News Corporation 1 million dollar til Republican Governors Association og 1 million dollar til US Chamber of Commerce . Murdoch satt også i styret for det libertariske Cato Institute . Murdoch er også en tilhenger av Stop Online Piracy Act and Protect Intellectual Property Act.

Murdoch ble rapportert i 2011 som fortaler for mer åpen innvandringspolitikk i vestlige nasjoner generelt. I USA sluttet Murdoch og administrerende direktører fra flere store selskaper, inkludert Hewlett-Packard , Boeing og Disney, seg til New York City-ordfører Michael Bloomberg for å danne partnerskap for en ny amerikansk økonomi for å gå inn for "for innvandringsreform - inkludert en vei til lovlig status for alle ulovlige romvesener nå i USA ". Koalisjonen, som gjenspeiler Murdoch og Bloombergs egne synspunkter, tar også til orde for betydelige økninger i lovlig innvandring til USA som et middel til å styrke Amerikas svake økonomi og senke arbeidsledigheten. Partnerskapets innvandringspolitiske forskrifter er særlig lik Cato Institute og US Chamber of Commerce - som Murdoch begge har støttet tidligere.

The Wall Street Journal redaksjonelle siden har tilsvarende orde for økt lovlig innvandring, i motsetning til den trofast anti-innvandring holdning av Murdochs britiske avisen The Sun . 5. september 2010 vitnet Murdoch for House Subcommittee on Immigration, Citizenship, Refugees, Border Security, and International Law Membership on the "Role of Immigration in Strengthening America's Economy". I sitt vitnesbyrd ba Murdoch om å få slutt på massedeporteringer og støttet en "omfattende innvandringsreform" -plan som ville inkludere en vei til statsborgerskap for alle ulovlige innvandrere.

I det amerikanske presidentvalget i 2012 var Murdoch kritisk til kompetansen til Mitt Romneys team, men støttet likevel sterkt en republikansk seier, og tvitret: "Selvfølgelig vil jeg at han [Romney] skal vinne, redde oss fra sosialisme osv. "

I oktober 2015 vakte Murdoch kontroverser da han hyllet den republikanske presidentkandidaten Ben Carson og refererte til president Barack Obama , og tvitret: " Ben og Candy Carson kjempefint. Hva med en ekte svart president som riktig kan ta tak i raseskillet? Og mye annet." Deretter beklaget han og twitret: "Beklager! Ingen lovbrudd betydde. Personlig synes begge mennene er sjarmerende."

I løpet av Donald Trumps periode som USAs president Murdoch viste støtte for ham gjennom nyhetshistoriene som ble sendt i hans medieimperium, inkludert på Fox News. Tidlig i 2018 spiste Mohammad bin Salman , kronprinsen og de facto herskeren i Saudi-Arabia , en intim middag på Murdochs Bel Air-eiendom i Los Angeles.

Murdoch er en sterk tilhenger av Israel og dets innenrikspolitikk. I oktober 2010 delte Anti-Defamation League i New York City Murdoch sin International Leadership Award "for sin trofaste støtte til Israel og hans forpliktelse til å fremme respekt og uttale seg mot antisemittisme." I april 2021 skrev imidlertid direktøren Jonathan Greenblatt i et brev til Lachlan Murdoch at ADL ikke lenger ville gi en slik pris til faren. Dette var i umiddelbar sammenheng med anklager fra ADL mot Fox News-programleder Tucker Carlson og hans tilsynelatende tilslutning til den hvite erstatningsteorien .

Aktiviteter i Europa

Murdoch eier en kontrollerende andel i Sky Italia , en satellitt-TV-leverandør i Italia. Murdochs forretningsinteresser i Italia har vært en kilde til strid siden de startet. I 2010 vant Murdoch en mediekonflikt med den daværende italienske statsministeren Silvio Berlusconi . En dommer bestemte den daværende statsministerens mediearm Mediaset forhindret News Corporations italienske enhet, Sky Italia, fra å kjøpe annonser på sine TV-nettverk.

Aktiviteter i Asia

I november 1986 kjøpte News Corporation en eierandel på 35% i South China Morning Post- gruppen for omtrent 105 millioner dollar . På den tiden var SCMP group et børsnotert selskap, og eies av HSBC , Hutchison Whampoa og Dow Jones & Company . I desember 1986 tilbød Dow Jones & Company News Corporation å selge om lag 19% av aksjen de eide i SCMP for 57,2 millioner dollar , og innen 1987 fullførte News Corporation hele overtakelsen. I september 1993 har News Corporation avtalt å selge en andel på 34,9% i SCMP til Robert Kuoks Kerry Media for USD 349 millioner . I 1994 solgte News Corporation den resterende 15,1% -andelen i SCMP til MUI Group og disponerte avisen Hong Kong.

I juni 1993 forsøkte News Corporation å skaffe seg en andel på 22% i TVB , en jordbasert TV-kringkaster i Hong Kong, for rundt 237   millioner dollar, men Murdochs selskap ga opp, ettersom Hong Kong-regjeringen ikke ville lempe på reguleringen om utenlandsk eierskap til kringkasting. selskaper.

I 1993 kjøpte News Corporation Star TV (omdøpt til Star i 2001), et Hong Kong-selskap ledet av Richard Li , fra Hutchison Whampoa for $ 1 milliard (Souchou, 2000: 28), og opprettet deretter kontorer for det i hele Asia. Avtalen gjorde det mulig for News International å kringkaste fra Hong Kong til India, Kina, Japan og over tretti andre land i Asia, og ble et av de største satellitt-TV-nettene i øst. Avtalen fungerte imidlertid ikke slik Murdoch hadde planlagt, fordi den kinesiske regjeringen la begrensninger på den som forhindret den i å nå det meste av Kina.

I 2009 reorganiserte News Corporation Star; noen få av disse ordningene var at det opprinnelige selskapets virksomhet i Øst-Asia, Sørøst-Asia og Midt-Østen ble integrert i Fox International Channels , og Star India ble utskilt (men fortsatt innen News Corporation).

Personlige liv

Bolig

I 2003 kjøpte Murdoch "Rosehearty", et hjem med 11 soverom på en 5 hektar stor eiendom ved vannkanten i Center Island, New York . I mai 2013 kjøpte han Moraga Estate , en eiendom, vingård og vingård i Bel Air, Los Angeles , California . I 2019 kjøpte Murdoch og hans nye kone Jerry Hall Holmwood, et hus og eiendom fra det 18. århundre i den engelske landsbyen Binfield Heath , omtrent 6 km nordøst for Reading .

I slutten av 2020, under COVID-19-pandemien , ble det rapportert at Murdoch og Hall hadde isolert seg i deres Binfield Heath-hjem i store deler av året. Han mottok sin første COVID-19-vaksine i nærliggende Henley-on-Thames 16. desember.

Ekteskap

Murdoch med sin tredje kone, Wendi , i 2011

I 1956 giftet Murdoch seg med Patricia Booker, en tidligere butikkassistent og flyvertinne fra Melbourne; paret hadde sitt eneste barn, Prudence , i 1958. De skilte seg i 1967.

I 1967 giftet Murdoch seg med Anna Mann ( født Torv), en skotskfødt kadettjournalist som jobbet for Sydney-avisen The Daily Telegraph . I januar 1998, 3 måneder før kunngjøringen om at han ble separert fra Anna, en romersk-katolsk, ble Murdoch utnevnt til ridderhøvding i St. Gregory the Great (KSG) orden , en pavelig ære tildelt av pave Johannes Paul II . Mens Murdoch ofte deltok i messe med Torv, konverterte han aldri til katolisisme. Torv og Murdoch hadde tre barn: Elisabeth Murdoch (født i Sydney, Australia 22. august 1968), Lachlan Murdoch (født i London, Storbritannia 8. september 1971), og James Murdoch , (født i London 13. desember 1972). Murdochs selskaper ga ut to romaner av hans daværende kone: Family Business (1988) og Coming to Terms (1991), begge ansett som forfengelighetspublikasjoner . De skiltes i juni 1999. Anna Murdoch mottok et oppgjør på 1,2 milliarder dollar i eiendeler.

25. juni 1999, 17 dager etter at han ble skilt med sin andre kone, giftet Murdoch, da 68 år gammel, den kinesisk-fødte Wendi Deng . Hun var 30, nylig utdannet Yale School of Management, og en nylig utnevnt visepresident for hans STAR TV . Murdoch hadde to døtre med seg: Grace (født 2001) og Chloe (født 2003). Murdoch har til sammen seks barn, og er bestefar til tretten barnebarn. Nær slutten av ekteskapet med Wendi ble hørselshilsen om en mulig forbindelse med kinesisk etterretning problematisk for forholdet deres. 13. juni 2013 bekreftet en talsmann for News Corporation at Murdoch søkte om skilsmisse fra Deng i New York City, USA. Ifølge talsmannen hadde ekteskapet blitt brutt uopprettelig i mer enn seks måneder. Murdoch avsluttet også sitt mangeårige vennskap med Tony Blair etter å ha mistenkt ham for å ha en affære med Deng mens de fremdeles var gift.

Jerry Hall , Murdochs fjerde kone, som han giftet seg med i mars 2016, ble fotografert i 2009

11. januar 2016 kunngjorde Murdoch sitt engasjement med den tidligere modellen Jerry Hall i et innlegg i avisen The Times . 4. mars 2016 ble Murdoch, en uke kort etter 85-årsdagen, og den 59 år gamle Hall gift i London, på Spencer House ; dette er Murdochs fjerde ekteskap.

Barn

Murdoch har seks barn. Hans eldste barn, Prudence MacLeod, ble utnevnt 28. januar 2011 til styret i Times Newspapers Ltd , en del av News International , som utgir The Times og The Sunday Times . Murdochs eldste sønn Lachlan , tidligere viseadministrerende direktør i News Corporation og utgiver av New York Post , var Murdochs arving før han trakk seg fra sine lederstillinger i det globale medieselskapet i slutten av juli 2005. Lachlans avgang forlot James Murdoch , Administrerende direktør for satellitt-tv-tjenesten British Sky Broadcasting siden november 2003 som den eneste Murdoch-sønnen som fortsatt er direkte involvert i selskapets virksomhet, selv om Lachlan har sagt ja til å forbli i News Corporation's styre.

Etter å ha uteksaminert fra Vassar College og giftet seg med klassekameraten Elkin Kwesi Pianim (sønn av den ghanesiske finans- og politiske mogulen Kwame Pianim ) i 1993, kjøpte Murdochs datter Elisabeth og hennes ektemann et par NBC-tilknyttede TV-stasjoner i California, KSBW og KSBY , med en $ 35 millioner lån gitt av faren. Ved raskt å omorganisere og videreselge dem med et overskudd på 12 millioner dollar i 1995, dukket Elisabeth opp som en uventet rival til brødrene sine for den endelige ledelsen av forlagsdynastiet. Men etter å ha skilt seg fra Pianim i 1998 og kranglet offentlig med sin tildelte mentor Sam Chisholm på BSkyB, slo hun til på egen hånd som TV- og filmprodusent i London. Siden har hun hatt uavhengig suksess, sammen med sin andre ektemann, Matthew Freud , oldebarnet til Sigmund Freud , som hun møtte i 1997 og giftet seg i 2001.

Det er ikke kjent hvor lenge Murdoch vil være som konsernsjef i News Corporation. For en stund var den amerikanske kabel-TV-gründeren John Malone den nest største stemmeberettigede aksjonæren i News Corporation etter Murdoch selv, og potensielt undergravde familiens kontroll. I 2007 kunngjorde selskapet at de ville selge visse eiendeler og gi kontanter til Malones selskap i bytte mot aksjen. I 2007 ga selskapet Murdochs eldre barn stemmerett.

Murdoch har to barn med Wendi Deng: Grace (f. New York, november 2001) og Chloe (f. New York, juli 2003). Det ble avslørt i september 2011 at Tony Blair er Graces gudfar . Det er rapportert at det er spenning mellom Murdoch og hans eldste barn over vilkårene for en tillit som eier familiens 28,5% eierandel i News Corporation, anslått i 2005 til å være verdt rundt 6,1 milliarder dollar. Under tilliten deler barna hans av Wendi Deng i inntektene fra aksjen, men har ingen stemmerett eller kontroll over aksjen. Stemmerett i aksjen deles 50/50 mellom Murdoch på den ene siden og hans barn i hans to første ekteskap. Murdochs stemmerettigheter kan ikke overføres, men vil utløpe etter hans død, og aksjen vil da bli kontrollert utelukkende av barna hans fra tidligere ekteskap, selv om halvsøsken deres vil fortsette å få sin andel av inntekten fra den. Det er Murdochs uttalte ønske om å få barna sine av Deng gitt et mål på kontroll over aksjen proporsjonalt med deres økonomiske interesse i det (som vil bety, hvis Murdoch dør mens minst ett av barna er mindreårig, at Deng ville utøve det kontroll). Det ser ikke ut til at han har sterke juridiske grunner til å bestride den nåværende ordningen, og både ekskona Anna og deres tre barn sies å være sterkt motstandsdyktige mot en slik endring.

Skildring på TV, i film, bøker og musikk

Murdoch og den rivaliserende avis- og publiseringsmagnaten Robert Maxwell blir tynt fiksjonalisert som "Keith Townsend" og "Richard Armstrong" i The Fourth Estate av den britiske forfatteren og tidligere parlamentariker Jeffrey Archer .

Murdoch har blitt portrettert av:

Det ble spekulert i at karakteren til Elliot Carver , den globale mediamagnaten og hovedskurken i James Bond- filmen Tomorrow Never Dies fra 1997 , er basert på Murdoch. Manusforfatteren av filmen, Bruce Feirstein , uttalte at Carver faktisk var inspirert av den britiske pressemagnaten Robert Maxwell , som var en av Murdochs rivaler.

Hver gang Eagles- trommeslager og forsanger Don Henley utfører sin soloutgivelse " Dirty Laundry " fra 1981 , som direkte kritiserer det Henley ser på som nyhetsindustrien som favoriserer stil og sensasjonellisme fremfor substans og riktig journalistikk, sier han at han "vil dedikere denne sangen til Mr. Rupert Murdoch. "

I 1997-filmen Fierce Creatures er sjefen for Octopus Inc.s Rod McCain (initialer RM) karakter trolig modellert etter Murdoch.

I 1999 sendte den Ted Turner- kjente TBS- kanalen en original sitcom, The Chimp Channel . Denne inneholdt en alt- Simian støpt og rollen som en australsk TV-veteran som heter Harry Waller. Karakteren blir beskrevet som "en egenprodusert gazillionaire med forretningsinteresser innen alle slags felt. Han eier aviser, hotellkjeder, sportsfranchise og genetisk teknologi, samt alles favoritt kabel-TV-kanal, The Chimp Channel". Waller antas å være en parodi på Murdoch, en langvarig rival av Turner.

I 2004 inkluderte filmen Outfoxed mange intervjuer som beskyldte Fox News for å presse journalister til å rapportere bare den ene siden av nyhetshistoriene, for å påvirke seernes politiske meninger.

I 2012 gjorde det satiriske showet Hacks , sendt på Storbritannias Channel 4 , åpenbare sammenligninger med Murdoch ved å bruke den fiktive karakteren "Stanhope Feast", portrettert av Michael Kitchen , samt andre sentrale personer i telefonhacking-skandalen .

2013-filmen Anchorman 2: The Legend Continues har en australsk karakter inspirert av Rupert Murdoch som eier en kabel-TV-kanal.

I romanen Dunbar av Edward St Aubyn er den eponyme hovedpersonen i det minste delvis inspirert av Murdoch.

Murdoch var en del av inspirasjonen til Logan Roy, hovedpersonen i TV-programmet Succession , som blir portrettert av Brian Cox .

Murdoch spilles av Malcolm McDowell i 2019-filmen Bombshell .

Innflytelse, rikdom og omdømme

Murdoch aksepterte Hudson Institutes 2015 Global Leadership Award i november

I følge Forbes ' sanntidsliste over verdens milliardærer er Murdoch den 34. rikeste personen i USA og den 96. rikeste i verden, med en nettoverdi på 13,1 milliarder dollar per februar 2017. I 2016 rangerte Forbes "Rupert Murdoch & Family "som den 35. mektigste personen i verden. Senere, i 2019, ble Rupert Murdoch & familie rangert som 52. på Forbes 'årlige liste over verdens milliardærer.

I august 2013 skrev Terry Flew, professor i media og kommunikasjon ved Queensland University of Technology , en artikkel for samtalepublikasjonen der han undersøkte et krav fra den tidligere australske statsministeren Kevin Rudd om at Murdoch eide 70% av australske aviser i 2011. Flew's artikkelen viste at News Corp Australia eide 23% av landets aviser i 2011, ifølge Finkelstein Review of Media and Media Regulation, men på tidspunktet for artikkelen utgjorde selskapets titler 59% av salget av alle dagsaviser. , med et ukentlig salg på 17,3 millioner eksemplarer.

I forbindelse med Murdochs vitnesbyrd om Leveson-forespørselen "om den britiske pressens etikk" , refererte redaktør for Newsweek International , Tunku Varadarajan , ham som "mannen hvis navn er synonymt med uetiske aviser".

News Corp-papirer ble beskyldt for å støtte kampanjen til den australske liberale regjeringen og påvirke opinionen under det føderale valget i 2013. Etter kunngjøringen om Venstres seier ved avstemningene, tvitret Murdoch "Aust. Valgpublikum som er syke av arbeidere i den offentlige sektoren og falske velferdsskjermer som suger livet ut av økonomien. Andre nasjoner å følge i tide."

I november 2015 sa den tidligere australske statsministeren Tony Abbott at Murdoch "uten tvil har hatt større innvirkning på den store verden enn noen annen levende australier".

I slutten av 2015 startet Wall Street Journal- journalisten John Carreyrou en serie etterforskningsartikler om Theranos , den blodprøveoppstarten som ble grunnlagt av Elizabeth Holmes , som satte spørsmålstegn ved kravet om å kunne kjøre et bredt spekter av laboratorietester fra en liten blodprøve fra en fingerstikk . Holmes hadde henvendt seg til Murdoch, hvis medieimperium inkluderer Carreyrous arbeidsgiver, The Wall Street Journal , for å drepe historien. Murdoch, som ble den største investoren i Theranos i 2015 som et resultat av hans injeksjon på $ 125 millioner, nektet forespørselen fra Holmes og sa at "han stolte på avisens redaktører for å håndtere saken rettferdig."

Se også

Referanser

Videre lesning

Hardkopi

  • Chenoweth, Neil (2001). Rupert Murdoch, den utallige historien om verdens største medieveiviser . New York: Tilfeldig hus.
  • Dover, Bruce. Rupert's Adventures in China: How Murdoch Lost A Fortune And Found A Wife (Mainstream Publishing).
  • Ellison, Sarah. War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle To Control an American Business Empire , Houghton Mifflin Harcourt, 2010. ISBN   978-0-547-15243-1 (Også publisert som: War at The Wall Street Journal: How Rupert Murdoch Bought an American Icon , Melbourne, Text Publishing, 2010.)
  • Evans, Harold. Good Times, Bad Times , London: Weidenfeld og Nicolson, 1983
  • Harcourt, Alison (2006). EU-institusjoner og regulering av mediemarkeder . London, New York: Manchester University Press. ISBN   0-7190-6644-1 .
  • McKnight, David. "Rupert Murdoch's News Corporation: A Media Institution with A Mission", Historical Journal of Film, Radio and Television , Sept 2010, Vol. 30 Utgave 3, s. 303–316
  • Munster, George (1985). En papirprins . Ringwood VIC, Australia: Penguin Books Australia Ltd. ISBN   0-670-80503-3 .
  • Page, Bruce (2003). Murdoch-skjærgården . Simon og Schuster UK.
  • Shawcross, William (1997). Murdoch: skapelsen av et medieimperium . New York: Simon og Schuster.
  • Souchou, Yao (2000). House of Glass - Kultur, modernitet og staten i Sørøst-Asia . Bangkok: Hvit Lotus.

på nett

Lister

Individuelle gjenstander

Eksterne linker