Sing Tao Daily - Sing Tao Daily

fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Syng Tao Daily
Sing Tao Daily logo.svg
Type Daglig avis
Format Broadsheet
Eier (e) Sing Tao Newspaper Group Limited
Grunnlagt 1938
Politisk tilpasning Pro-Beijing (historisk Pro-Taiwan )
Hovedkvarter 3 Tung Wong Road, Shau ​​Kei Wan , Hong Kong
Overseas: 188 Lafayette Street , New York 10013, US
Nettsted http://www.singtao.com
http://std.stheadline.com
Syng Tao Daily
Tradisjonell kinesisk 日報
Forenklet kinesisk 星岛日报

Den Sing Tao Daily ( kinesisk : 星島日報 ) også kjent som Sing Tao Jih Pao er Hong Kong eldste og nest største kinesisk språk avis. Det eies av Sing Tao News Corporation , hvor Charles Ho Tsu Kwok ( kinesisk : 何柱國 ) er styreleder. Dets engelskspråklige søsterpapir er The Standard . Den Sing Tao opprettholder også nyheten nettstedet singtao.com.

Avisen har 16 utenlandske utgaver, publisert av ni utenlandske nyhetsbyråer og sirkulert i 100 byer i Kina og i utlandet.

Historie

Passasjebil med Sing Tao News Corporation-levering

Sing Tao Daily er den eldste kinesisk-språklige dagsavisen i Hong Kong, og begynte å publiseres 1. august 1938.

Den første utenlandske utgaven av avisen ble lansert i 1963 i San Francisco, hvor gruppens første utenlandske kontor ble opprettet i mai 1964. I 1965 etablerte selskapet kontorer i New York City og Los Angeles, etterfulgt av Toronto (1978), Vancouver, Calgary, London og Sydney.

I 1998 ble medlemmer av ledergruppen funnet skyldige i å forfalske opplagstallene til søsteravisen The Standard . Hong Kong-regjeringens beslutning om ikke å siktet formannskapet Sally Aw av hensyn til "offentlig nytte" ble til en skandale for Hong Kongs rettssystem og ble sitert som en årsak til den anti-"artikkel 23" -marsjen 1. juli 2003. året etter tvang økonomiske problemer Aw til å selge Sing Tao Holdingsstock .

Inntil 2002, morselskapet til Sing Tao Daily var Sing Tao Holdings . Siden den gang har det vært Sing Tao News Corporation .

Sing Taos Toronto-utgave eies delvis av Star Media Group , utgiveren av Toronto Star , et Torstar Corporation-selskap.

Politisk holdning

Den Sing Tao har en lang pro-regjeringen historie. Før gjenforeningen av Hong Kong med Kina støttet den Kuomintang og den britiske regjeringen i Hong Kong ; og når Hong Kong ble overført av suverenitet og omgjort til en spesiell administrativ region , vendte det støtte til Beijing-regjeringen.

Charles Ho , styreleder i Sing Tao News Corp Ltd., og hans forgjenger Sally Aw , var begge medlemmer av det kinesiske folkets politiske rådgivende konferanse , en utvalgt gruppe av det kinesiske kommunistpartiets lojale venner og allierte.

Kinesisk kommunistpartis innflytelse

I følge en rapport fra 2013 fra Center for International Media Assistance , "The Long Shadow of Chinese Censorship: How the Communist Party's Media Restrictions Affect News Outlets Around the World", dukket det opp en rekke mønstre de siste tiårene som signaliserte Sing Tao var under påvirkning eller direkte kontrollert av det kinesiske kommunistpartiet : ledelse og eiere begynte å praktisere "selvsensur", "høyrisiko" bidragsytere ble avsluttet, og høye omsetningsgrader økte etter hvert som journalister dro på grunn av en "usmakelig redaksjonell politikk."

Redaksjonell dekning skiftet også merkbart siden 1990-tallet, bemerker rapporten:

  • Unngå eller begrense dekning av politisk følsomme emner som militærinngrep fra 1989 mot Himmelske Freds Plass demonstranter , Tibet og Taiwans uavhengighet .
  • Skifte kritiske meninger fra forsiden til baksiden.
  • Velge “politisk korrekt” retorikk.
  • Redusere undersøkende journalistikk til fordel for myke nyheter eller en enkel redegjørelse for nye hendelser.

En 2001 rapport om kinesisk media sensur av Jamestown Foundation sitert Sing Tao som en av fire store oversjøiske kinesiske aviser direkte eller indirekte kontrollert av Beijing. "Fire store kinesiske aviser finnes i USA - World Journal, Sing Tao Daily, Ming Pao Daily News og The China Press," heter det i rapporten, "Av disse fire er tre enten direkte eller indirekte kontrollert av regjeringen på fastlandet Kina, mens det fjerde (løpt ut av Taiwan) nylig har begynt å bøye seg for press fra Beijing-regjeringen. ”

Synspunktet om innflytelsen fra det kinesiske kommunistpartiet ble også uttalt av en annen forfatter John Manthorpe i sin bok Claws of the Panda .

Se også

Referanser

Eksterne linker