Den australske - The Australian

fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Den australske
Det australske omslaget 26. juli 2017.jpg
Det australske frontdekselet 26. juli 2017
Type Avis
Format Broadsheet
Eier (e) News Corp Australia
Sjefredaktør Chris Dore
Redaktør Michelle Gunn
Grunnlagt 14. juli 1964 ; For 56 år siden  ( 1964-07-14 )
Politisk tilpasning Midt-høyre til høyre ving
Hovedkvarter 2 Holt Street, Surry Hills, New South Wales , Australia
Land Australia
Sirkulasjon 810 000 (trykk); 2.394.000 (plattform) - Sep 2019
ISSN 1038-8761
Nettsted www. theaustralian .com .au

Den australske og sin lørdagsavis, den Weekend Australian , er et fullformat avis utgitt av News Corp Australia siden 14 1964. juli som den eneste australske dagsavis distribueres nasjonalt, antall lesere per september 2019 for både trykte og elektroniske utgaver var 2.394.000. Den redaksjonelle linjen har blitt beskrevet over tid som sentrum-høyre mot høyre . Det eies av News Corp Australia .

Morselskaper

Australian er utgitt av News Corp Australia, et aktivum for News Corp , som også eier de eneste dagsavisene i Brisbane , Adelaide , Hobart og Darwin , og de mest sirkulerte storbyavisene i Sydney og Melbourne . News Corps styreleder og grunnlegger er Rupert Murdoch .

Australieren integrerer innhold fra utenlandske aviser som eies av News Corp Australias internasjonale foreldre News Corp , inkludert The Wall Street Journal og The Times of London.

Historie

Den første utgaven av The Australian ble utgitt av Rupert Murdoch 15. juli 1964, og ble den tredje nasjonale avisen i Australia etter fraktavisen Daily Commercial News (1891) og Australian Financial Review (1951). I motsetning til andre originale Murdoch-aviser er det ikke en tabloidpublikasjon. På den tiden ble et nasjonalt papir ansett som kommersielt umulig, ettersom aviser stort sett stolte på lokal reklame for inntektene sine. Australieren ble trykt i Canberra, og deretter fløy platene til andre byer for kopiering. Fra starten slet papiret for økonomisk levedyktighet og gikk med tap i flere tiår.

En søndagsutgave, The Sunday Australian , ble etablert i 1971. Den ble imidlertid avviklet i 1972 fordi det ikke var tilstrekkelig pressekapasitet til å trykke den, samt The Sunday Telegraph og Sunday Mirror .

Australiens første redaktør var Maxwell Newton , før han forlot avisen i løpet av et år, og ble etterfulgt av Walter Kommer, og deretter av Adrian Deamer . Under hans redaksjon oppmuntret The Australian kvinnelige journalister, og var den første vanlige dagsavisen som hyret en aboriginal reporter, John Newfong .

Under valget i 1975 førte kampanjen mot Whitlam-regjeringen av eieren til at avisens journalister slo over redaksjonell retning.

Sjefredaktør Chris Mitchell ble utnevnt i 2002 og gikk av med pensjon 11. desember 2015; han ble erstattet av Paul Whittaker, tidligere sjefredaktør for Sydneys Daily Telegraph .

I mai 2010 lanserte avisen den første australske avisen iPad- appen.

I oktober 2011 kunngjorde australieren at de planla å bli den første generelle avisen i Australia som introduserte en lønnsvegg , med innføringen av en kostnad på 2,95 dollar per uke for leserne å se premiuminnhold på sine nettsider, mobiltelefoner og nettbrett. Lønnsmuren ble offisielt lansert 24. oktober, med en gratis 3-måneders prøveperiode.

I september 2017 lanserte The Australian et kinesisk nettsted.

I oktober 2018 ble det kunngjort at Chris Dore , tidligere redaktør for The Daily Telegraph , '' The Courier-Mail '' og '' The Sunday Times '' ville overta som sjefredaktør.

Dekning

Daglige seksjoner inkluderer National News (The Nation) etterfulgt av Worldwide News (Worldwide), Sport and Business News (Business). Inneholdt i hvert nummer er en fremtredende op / ed-seksjon, inkludert vanlige spaltister og ikke-vanlige bidragsytere. Andre vanlige seksjoner inkluderer Technology (AustralianIT), Media (redigert av Darren Davidson siden 2015), Features, Legal Affairs, Aviation, Defense, Horse-Racing (Thoroughbreds), The Arts, Health, Wealth and Higher Education. En reise og overbærenhet er inkludert på lørdager, sammen med The Inquirer, en grundig analyse av ukens store historier, sammen med mye politisk kommentar. Lørdagsløft inkluderer Review, med fokus på bøker, kunst, film og TV, og The Weekend Australian Magazine , det eneste nasjonale ukentlige glansede innsatsmagasinet. Et skinnende magasin, Wish , utgis første fredag ​​i måneden.

" Australieren har lenge opprettholdt fokuset på spørsmål knyttet til aboriginal ulempe." Den viet også oppmerksomhet til informasjonsteknologi , forsvars- og gruveindustri , samt vitenskap, økonomi og politikk om klimaendringer. Den har også publisert en rekke " spesielle rapporter " om Australias energipolitikk, juridiske forhold og forskningssektor.

Den australske Literary omtale var et månedlig tilskudd fra september 2006 til oktober 2011.

Tonen og arten av australierens dekning har endret seg over tid, men siden slutten av 1900-tallet under eierskap av Rupert Murdoch og med Chris Mitchell som sjefredaktør, har det tatt en markant konservativ retning. Det var frittalende i å støtte den konservative regjeringen til statsminister John Howard .

Redaksjonelle og meningssider

Tidligere redaktør Paul Kelly uttalte i 1991 at " Australieren har etablert seg på markedet som en avis som støtter økonomisk libertarianisme". Laurie Clancy hevdet i 2004 at avisen "generelt er konservativ i tone og sterkt orientert mot næringslivet; den har en rekke spalteforfattere av varierende politisk overtalelse, men mest til høyre." Tidligere sjefredaktør Chris Mitchell har sagt at avisens redaksjonelle og op-sider er midt-høyre, men "hevder at det er midt i nyhetsdekningen".

I 2007 beskrev Crikey avisen som generelt til støtte for Venstre og daværende koalisjonsregjering, men har også pragmatisk støttet Labour-regjeringer tidligere. I 2007 kunngjorde australieren sin støtte til Kevin Rudd fra det australske arbeiderpartiet i det føderale valget.

Australieren presenterer varierte synspunkter på klimaendringer , inkludert artikler av de som er uenige i den vitenskapelige konsensusen som Ian Plimer , og forfattere som er enige i den vitenskapelige konsensusen som Tim Flannery og Bjørn Lomborg . En studie fra 2011 av de foregående syv årene av artikler hevdet at fire av fem artikler var imot å iverksette tiltak mot klimaendringene.

I 2010 beskyldte ABCs Media Watch- programleder Paul Barry Australian for å føre en kampanje mot de australske grønne , og De grønne føderale lederen Bob Brown skrev at den australske har "gått ut av den fjerde eiendommen ved å se seg selv som en determinant for demokrati i Australia". Som svar uttalte australieren at "De Grønne-leder Bob Brown har beskyldt australieren for å ha forsøkt å ødelegge alliansen mellom De Grønne og Arbeiderpartiet. Vi bærer Senator Browns kritikk med stolthet. Vi mener at han og hans grønne kolleger er hyklere; at de er dårlige for nasjonen, og at de skulle bli ødelagt ved valgurnen ".

Det australske er blitt beskrevet av noen mediekommentatorer og forskere som arbeider for å fremme en høyreorientert agenda og som et resultat oppmuntrer til politisk polarisering i Australia. I 2019, tidligere Den australske journalisten Rick Morton rapporterte avisen "brensel langt til høyre rekruttering" gjennom hundefløyte kodet språk.

Bemerkelsesverdige historier

AWB-tilbakeslagskandale

Caroline Overington , en seniorjournalist som skrev for The Australian, rapporterte i 2005 om Australian Wheat Board som trak hundrevis av millioner dollar til Irak og regjeringen til Saddam Hussein før Irak-krigen startet . Denne historien ble kjent som AWB-olje-for-hvete-skandalen , og resulterte i en undersøkelseskommisjon om saken. Overington mottok en Walkley-pris for dekningen.

Stimulus Watch

I 2009, The Australian kjørte en lang rekke artikler om Rudd regjeringen 's Building Utdanningsrevolusjonen politikk, som avdekket påstått bevis for overprising, økonomisk avfall og vanstyre av bygningen forbedringer til skoler som haller, gymsaler og biblioteker . På avisens nettside var det en seksjon med navnet "Stimulus Watch", med tittelen "How your Millions Are Being Spent", som inneholdt en stor samling av slike artikler.

Året etter, andre medier rapporterte også disse sakene og politikken omgjort til et politisk forlegenhet for regjeringen, som inntil da hadde vært i stand til å ignorere den australske ' s rapporter. Sammen med regjeringens politikk for stimulering av isolasjon , bidro den til kritikk, oppfatning av inkompetanse og generell misnøye med regjeringens ytelse.

16. juli 2010 ble det rapportert at Julia Gillard hadde innrømmet at skolebygningsprogrammet var feil, og at det var gjort feil fordi programmet ble utformet i en hast for å beskytte arbeidsplasser under den globale finanskrisen .

AWU-affære

I 2011 rapporterte Glenn Milne om beskyldningene mot statsminister Julia Gillard angående AWU-affære, inkludert et krav om Gillards leveopplegg med den australske arbeidstakerforeningen Bruce Wilson. Gillard kontaktet administrerende direktør i The Australian , noe som resulterte i at historien ble fjernet og en unnskyldning og tilbaketrekning ble lagt inn i stedet.

18. august 2012 rapporterte Hedley Thomas at Gillard hadde forlatt jobben som partner i advokatfirmaet Slater og Gordon som et direkte resultat av en hemmelig intern etterforskning i 1995 av korrupt oppførsel på vegne av hennes daværende kjæreste Ralph Blewett. Historien ble ignorert lenge av andre medier til etter at Gillard holdt en pressekonferanse for å svare på beskyldningene mot henne. I 2013 startet Fair Work Commission første undersøkelser av påstander om upassende fagforeningers økonomiske oppførsel, og regjeringen initierte en rettslig etterforskning av AWU-saken i desember samme år som en del av en kongelig kommisjon for fagforeninger.

Lærerens kjæledyr

The Teachers Pet , en etterforskning av forsvinningen av Lynette Dawson , er en podcast skrevet av Hedley Thomas og Slade Gibson som løp i 2018. Den ble kreditert for å generere nye potensielle kunder som førte til den påfølgende arrestasjonen av Chris Dawson for drapet på kona , og opprettelsen av politiets etterforskning Strike Force Southwood for å utforske påstander om seksuelle overgrep og student-lærerforhold på flere videregående skoler i Sydney som ble tatt opp på podcasten. Serien har hatt 28 millioner nedlastinger, var den australske podcasten og nådde nummer én i Storbritannia, Canada og New Zealand. Både Hedley og Gibson mottok Gold Walkley-priser for sitt arbeid med serien.

Spaltister og bidragsytere

Tidligere spaltister inkluderer Mike Steketee , David Burchell , Michael Stutchbury , Simon Adamek , George Megalogenis , Glenn Milne , Cordelia Fine , Alan Wood , Michael Costa , PP McGuinness , Michael Costello , Frank Devine , Matt Price og Christopher Pearson . Tidligere tegnere inkluderer Bill Leak .

Spaltister inkluderer Janet Albrechtsen , Troy Bramston , Paul Kelly , Chris Kenny , Brendan O'Neill , Nicolas Rothwell , Niki Savva , Angela Shanahan , Dennis Shanahan , Greg Sheridan , Judith Sloan , Emma Jane , Peter van Onselen , Graham Richardson og Phillip Adams . Den inneholder også daglige tegneserier fra Johannes Leak.

Av og til bidragsytere inkluderer Gregory Melleuish , Kevin Donnelly , Caroline Overington , Tom Switzer , James Allan , Hal GP Colebatch , Luke Slattery , Noel Pearson , Bettina Arndt , Julia Gillard , Tony Abbott og Lucian Boz .

Årets australske pris

I 1971 innførte australieren sin egen "australsk av prisen", atskilt og ofte forskjellig fra australsk av året valgt av regjeringens National Australia Day Council . Fra og med 1968 hadde den offisielle prisen lenge hatt lenker til det viktorianske Australia Day Council, og på den tiden var det en offentlig oppfatning at den var statsbasert. Som en nasjonal avis følte The Australian at de var bedre plassert for å lage en pris som mer virkelig representerte hele Australia. Nominerte blir foreslått av leserne, bestemt av en redaksjon og tildelt i januar hvert år.

Sirkulasjon

I juni kvartal 2013 var den gjennomsnittlige utgaven av The Australian på hverdager 116.655 og 254.891 for The Weekend Australian . Begge var nede (9,8 og 10,8%) sammenlignet med juni-kvartalet året før.

Per mars 2015 var utgaven av ukedag 104.165, og helgeutgaven var 230.182, og falt henholdsvis 6,5 prosent og 3,3 prosent sammenlignet med samme periode i 2014. Australieren hadde 67 561 betalte digitale abonnenter i samme periode.

Fra august 2015 i henhold til tredjeparts webanalyse leverandører Alexa og SimilarWeb , The Australian ' s hjemmeside var den 72. og to hundre og tjuetredje mest besøkte nettstedet i Australia hhv. SimilarWeb vurderer nettstedet som det 23. mest besøkte nyhetsnettstedet i Australia, og tiltrekker seg nesten 3 millioner besøkende per måned.

I september 2018, ifølge Roy Morgan Research , hadde The Australian en lesertall på 303.000.

I september 2019 rapporterte Roy Morgan tall på 843 000 (september 2018 - 810 000) for den trykte versjonen (totalt, helge- og hverdagsutgaver); digitale versjoner 1.903.000 (Sep 2018 - 1.812.000); totalt tverrplattform 2.394.000 (september 2018 - 2.503.000); ned 4,4%. (Som sammenligning var Sydney Morning Herald totalt 4 209 000; The Age (Melbourne) 2,852 000, Herald Sun (Melbourne) 2 801 000. Den eneste andre nasjonalt distribuerte dagsavisen, den forretningsfokuserte australske Financial Review , hadde 1 599 000 plattform på tvers. lesere (opp 17,7%).)

Utmerkelser

Avisen har vunnet Pacific Area Newspaper Publishers 'Association-priser ved flere anledninger;

  • 2007 Online Newspaper of Year
  • Årets daglige avis 2017, helgens avis og kategoriene for beste mobilnettsteder

Flere journalister som skriver for The Australian har mottatt Walkley-priser for sin etterforskningsrapportering.

Se også

Referanser

Eksterne linker