Kostnad per promille - Cost per mille

Kostnad per mille ( CPM ), også kalt kostnad per tusen ( CPT ) (på latin, fransk og italiensk, mille betyr tusen ), er en vanlig måling i reklame . Det er kostnaden en annonsør betaler for tusen visninger eller inntrykk av en annonse. Radio , fjernsyn , avis , magasin , reklame utenfor hjemmet og nettannonsering kan kjøpes på grunnlag av å utsette annonsen for tusen seere eller lyttere. Den brukes i markedsføring som en målestokk for å beregne den relative kostnaden for en reklamekampanje eller en annonsemelding i et gitt medium .

Beregningen "kostnad per tusen annonseringsinntrykk" (CPM) beregnes ved å dele kostnaden for en annonseringsplassering med antall visninger (uttrykt i tusenvis) som den genererer. CPM er nyttig for å sammenligne den relative effektiviteten til ulike annonseringsmuligheter eller medier og for å evaluere de totale kostnadene ved reklamekampanjer.

For medier uten tellbare visninger gjenspeiler CPM kostnaden per 1000 estimerte visninger av annonsen. Denne tradisjonelle formen for måling av reklamekostnader kan også brukes sammen med ytelsesbaserte modeller som prosentandel av salg eller kostnad per anskaffelse (CPA).

Hensikt

Hensikten med CPM-beregningen er å sammenligne kostnadene ved reklamekampanjer i og på tvers av forskjellige medier. En typisk reklamekampanje kan prøve å nå potensielle forbrukere på flere steder og gjennom forskjellige medier. Kostnad per tusende visning (CPM) beregningen gjør det mulig for markedsførere å foreta sammenligninger mellom disse mediene, både i planleggingsfasen og under gjennomgang av tidligere kampanjer.

Markedsførere beregner CPM ved å dele reklamekampanjekostnadene med antall visninger (eller muligheter for å se) som leveres av hver del av kampanjen. Dermed er CPM kostnaden for en mediekampanje, i forhold til suksessen med å generere inntrykk å se. Ettersom antall visninger generelt er store, jobber markedsførere vanligvis med CPM-visningene. Å dele på 1000 er en industristandard.

Tilsvarende kan inntektene uttrykkes som inntekter per mille (RPM).

I e-postmarkedsføring refererer CPM (kostnad per mille) til kostnaden for å sende tusen e-postmeldinger. Også kalt CPT (kostnad per tusen), brukes denne prismetoden av e-posttjenesteleverandører (ESP) for å dekke kostnadene for e-postserveren, båndbredde, hosting av bilder, leveringstjenester og avvisningsadministrasjon.

Konstruksjon

For å beregne CPM oppgir markedsførere først resultatene av en mediekampanje (bruttoinntrykk). For det andre deler de resultatet i relevante mediekostnader:

Annonseringskostnad ($) / inntrykk generert

For eksempel:

  1. Total kostnad for å kjøre annonsen er $ 15 000.
  2. Den totale mengden genererte inntrykk er 2.400.000.
  3. ($ 15.000 / 2.400.000) = $ 0.00625
  4. CPM beregnes som: $ 0,00625 x 1000 (betyr per tusen visninger) = $ 6,25

Merk: Legg merke til hvordan CPM er $ 6,25 og ikke $ 0,00625, dette er fordi vi ser på kostnad per tusen.

  • I nettannonsering, hvis et nettsted selger bannerannonser for en CPM på $ 20, betyr det at det koster $ 20 å vise banneret på 1000 sidevisninger.
  • Mens Super Bowl har de høyeste annonsekostnadene per spot i USA , har den også flest TV- seere årlig. Følgelig kan dens CPM være sammenlignbar med et billigere sted som ble sendt under standardprogrammering.

Relaterte beregninger og konsepter

Effektiv kostnad per promille

SEMPO (Search Engine Marketing Professionals Organization) definerer eCPM som:

En hybrid auksjon per kostnad per klikk (CPC) beregnet ved å multiplisere CPC ganger klikkfrekvensen (CTR), og multiplisere den med tusen. (Representert av: (CPC x CTR) x 1000 = eCPM.) Denne inntektsmodellen brukes av Google for å rangere nettstedsmålrettede CPM-annonser (i Googles innholdsnettverk) mot søkeordmålrettede CPC-annonser (Google AdWords PPC) i deres hybrid auksjon.

I internettmarkedsføring brukes effektive kostnaders promille for å måle effektiviteten til en forlags varelager som selges (av utgiveren) via en CPA , CPC eller Cost per time basis. Med andre ord forteller eCPM utgiveren hva de ville ha mottatt hvis de solgte annonseringsbeholdningen på CPM- basis (i stedet for en CPA, CPC eller Cost per time). Denne informasjonen kan brukes til å sammenligne inntektene på tvers av kanaler som kan ha svært varierende trafikk - ved å finne inntektene per tusen visninger.

Eksempel

  • Det er to bannere: "Super Apps" og "Fantastic Apps".
  • Forleggerne tjener $ 1 per klikk.
  • Begge bannerne ble publisert i løpet av en uke.
  • "Super Apps" ble sett av 2000 besøkende, hvorav 10 klikket på den.
  • "Fantastiske apper" ble sett av 2000 besøkende hvorav 50 klikket på den.

Dette viser at:

  1. "Super Apps" har en eCPM på $ 5 (= ($ 1 * 10/2000) * 1000)
  2. "Fantastiske apper" har en eCPM på $ 25 (= ($ 1 * 50/2000) * 1000)

Kostnad per poeng (CPP) eller kostnad per vurderingspunkt (CPR eller CPRP)

CPP er kostnaden for en reklamekampanje, i forhold til klassifiserte poeng. På en måte som ligner på CPM, måler kostnad per poeng kostnadene per vurderingspunkt for en reklamekampanje ved å dele kostnadene for annonseringen med de gitt poengene.

American Marketing Association definerer pris per vurdering (CPR eller CPRP) som:

En metode for å sammenligne kostnadseffektiviteten til to eller flere alternative mediebiler i radio eller TV. CPRP beregnes ved å dele kostnadene for tidsenheten eller reklamen med vurderingen av mediekjøretøyet i løpet av denne tidsperioden.

Se også

Referanser

Eksterne linker